er was eens een vijver.

Er was eens een heel kunstmatige vijver.
Midden in mijn gras lag er een plomp en lomp ding, een rechthoekige bak met dallen en keien rond.
Ik had ook 13 vissen, maar ik zag dat vreselijk net niet graag….
….zo ondervond ik al vlug dat een reiger indrukwekkend is als hij zo dicht bij komt.

Ik dacht dat de reiger misschien elke dag 1 vis zou komen halen, want er zaten er volgens mij toch teveel in. Niets hoor, op één dag tijd waren ze allemaal foetsie.
Trouwens best zielig voor die vissen. (goudwindes)
Maar die reiger is wel heel mooi, je zou moeten korrels kunnen smijten om hem te lokken, Elke dag een levende vis uitzetten als voer is namelijk ook dat niet.

Tot op heden nog steeds geen reigerkorrels gevonden. 😉

En toen ging ook de pomp die het water door de biologische filter stuurt stuk en werd het water er ook niet minder groen op.

Het positieve: het regende veel zodat het peil weer mooi hoog staat, er zitten veel van die waterlopertje op het oppervlak, en ik heb ienie mini kleine wegschiet visjes gezien.

Nu heb ik mij een paar keer bezig gehouden met al die verharding rond te vijver weg te halen, want dat was wat maakte dat het ding zo lomp in het grasveld neergesmeten leek.
Keien (3 soorten) opgeschept en in zakken in de garage gezet tot ik ooit in mn leven eens keien nodig heb.  (Die zullen daar dus waarschijnlijk wel nog eventjes blijven staan)
Betonlaagje dat onder de keien laag, kapotgeklopt en in een hoekje van de tuin gedumpt tot dat eens in het containerpark geraakt.
En de lelijke silexdallen dallen op een stapel gelegd, nog geen idee wat ik daar mee ga doen, weggeven?
Plastiek vanonder alles weggehaald, gespit en geharkt en een pijnlijke knie later is dit het resultaat.

Zeg nu zelf, toch veeeeel mooier.

Hoe het nu verder moet weet ik nog niet.
De vijver is een gemetste bak. Opentrekken zodat er een niet steile oever is, lijkt me ook niet in één twee drie uitgevoerd.
Maar ik wil wel precé een natuurlijke vijver waar de vogels wel aan kunnen om uit te drinken. (een zielige duif doet nu en dan eens een poging)

wordt vervolgd dus.

(denkik dat nu, of zijn mijn posts wel heel lang?)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op er was eens een vijver.

  1. bart zegt:

    Flink gewerkt zeg! Een paar flinke kasseien of ander grote stenen in de vijver kieperen tot ze boven het wateroppervlak komen of een flinke tak in het water dumpen, en alle vogeltjes en ander gedierte kunnen vlot tot bij het water (en er weer uit). Ook wat plantjes (penningkruid bijvoorbeeld, of klimop) aan de rand, en je oever wordt vanzelve natuurlijker qua uitzicht). Als je veel beestjes in je vijver wil, dan moeten die kleine schietvisjes er ook uit vrees ik, want die vreten de meerderheid van insecten en larven weg.
    En nee, je berichten zijn niet te lang, het zijn er alleen te weinig 😉

  2. onderdeappelboom zegt:

    Of een heel ondiep plasje ernaast maken; dan ben je ook van die steriele rechthoek af. Maar toch; je hebt al een soort vijver. En ook wel veel beplanting al precies.
    En mijn berichten zijn altijd nog véél langer 🙂

  3. buikberg zegt:

    Veel beter, dat alleszins. De poel aanplanten is bij ons maar voor volgend voorjaar, dus veel tips op dat vlak hebben we nog niet. Maar Barts tip over de stapel keien in het midden lijkt me wel top :-).

  4. Weet er iemand wat er van aan is, dat de vijver best niet volledig in de zon ligt?

  5. Lotte zegt:

    Ziet er inderdaad veel beter uit. Jagen die vogels andere kleine schattige volgels niet weg? Ik dacht dat mensen een nep reiger in de vijver zetten om andere reigers af te schrikken.

  6. mja, zouden ze zich daar we aan storen? Die vier vogeltjes zijn de enige die zijn mogen blijven, heb een hele zak gevuld met plastieken en houten eenden die op de rand stonden.
    En als je heel goed kijkt zie je rechts achter nog een plastieken dino staan, die mag voorlopig ook nog even blijven.

  7. buikberg zegt:

    Over de volle zon: ik dacht juist dat een vijver minstens 8u zon per dag moet hebben (de meeste vijverplanten zijn zonminnend), dus ik zou juist denken wel bijna in de volle zon.

Geef een reactie

