muurleeuwenbek

Dit plantje groeit op/in mijn muur.

De muurleeuwenbek (Cymbalaria muralis) is een plant uit de weegbreefamilie (Plantaginaceae) die in de afgelopen eeuwen succesvol West- en Midden-Europa heeft veroverd.
Het is een hangende, liggende of kruipende plant die zich sterk vertakt, de bladeren zijn vijf- tot zevenlobbig en lang gesteeld. De bloem is lichtpaars of licht violet van kleur, en heeft twee licht gele vlekjes. De bloempjes zijn 0,8-1 cm breed en zitten op lange stengels in de bladoksels.Het muurleeuwenbekje bloeit van juni tot september.
De Muurleeuwenbek werd als sierplant uit Zuid-Europa ingevoerd. Hij verwilderde en is nu ingeburgerd op rotsen en oude muren, vooral in oude binnensteden.de plant houdt van schaduw en vochtige muren met weinig temperatuursverschillen.
De vruchtstelen krommen zich en groeien spleten en losse voegen binnen, waar de omstandigheden voor de kieming ideaal zijn. Daar springen de doosvruchten open.

Mooi plantje enzo.
Maar, die muur is wel een stuk muur van de woning zelf, geen bijgebouw, mijn slaapkamer zit er zelfs achter.
De muur is zeer zeker nog gemetst met een vette zavel of kalk mortel, het is een van de oudste stukken muur daar aan de achterzijde.
En dat de muur vochtig is, dat is ook een zekerheid.

Zoals op de ander muren zal alle opstijgende vocht mooi weg zitten achter aluminiumfolie, verschillende lagen pleisterwerk, cementering en een vreemd zwart goedje (iets teer-achtigs)
Maar dat moet er nog allemaal af om de muur te injecteren.

Momenteel is er een muur in de living in behandeling die staat uit te drogen voor hij opnieuw afgewerkt wordt.
We doen het hier alles stap voor stap.
muur voor muur behandelen dus, niet alles tegelijk.

Maar wat ik dus nergens terug vindt op het net is of dat plantje schade aanricht aan mijn muur.
Ik vermoed van niet, maar een mens is toch graag zeker.
we zullen het leeuwenbekje maar nog even het voordeel van de twijfel laten.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op muurleeuwenbek

  1. onderdeappelboom zegt:

    Muren injecteren, waar is de tijd… Veel succes!
    En plantjes die wortelen in de muur doen natuurlijk altijd schade, in zekere zin. Maar dat lijkt me toch geen zo’n grote groeier? Ik hoop het voor jou, want niets zo mooi als een oude muur met plantjes erin.

  2. dieter zegt:

    nu weet ik meteen wat daar zo vrolijk tegen onze muren groeit. En dat kan wel flink doorgroeien (ik geloof dat het bij ons dit jaar zo’ n meter of drie naar elke kant is gegroeid), maar ging de voorbij jaren ook gewoon weer weg in het najaar, om in het voorjaar opnieuw te verschijnen.
    Veel schade zal het niet aanrichten, en als het teveel wordt is het erg makkelijk te verwijderen. Ik vind het vooral een mooie versiering op een grijze muur

Geef een reactie

