’t stinkkot

Ik zit hier zowat te huppelen op mijn stoel, af te tellen tot het een redelijk uur is om naar huis te gaan.
Het stinkkot is namelijk tegen de vlakte gegaan.

Gisteren heb ik alle klimop van het dak gehaald en mijn pa en mn oom gingen vandaag de golfplaten afnemen en wegvoeren (asbest)
Met die asbest dingen moet je een klein beetje voorzichtig omgaan, maar er is helemaal geen reden tot paniek.  Asbest is opgebouwd uit haarfijne vezeltjes die zodanig klein en fijn zijn, dat je ze kunt inademen als ze als stof ronddwarrelen.  Eens ze in je longen geraken is er kans op verwikkelingen, een hoestje, een irritatie, stoflongen, asbestose of zelfs longkanker.  Maar die laatste zijn natuurlijk voorbehouden voor wie dagdagelijks in het asbeststof vertoeft.
longkanker krijg je in de meeste gevallen ook niet van 1 sigaret.
Maar gewoon rustig mee omspringen dus,  niet gaan breken of in gaan boren, zolang er geen stof is, is er geen risico.

Maar toen ik vanmiddag eens opbelde voor een stand van zaken, (ze gingen binnen ook nog een werkje doen aan een muur),  bleek dat ze maar meteen de muren van het stinkkot ook ingeslagen hadden.

het stinkkot is was  een kot naast mijn achterdeur, op de betonnen koer, opgebouwd uit betonstenen en de golfplaten dus, waar zelfs nog een oude buitenwc in zit zat.
Ik heb die deur van die buitenwc in de tijd dat ik daar woon misschien 2 keer open gedaan.  Een wc zonder sifo boven een beerput (nochtans de eerste week direct uitgepompt) , ik moet er geen tekeningskes bij maken zeker?
In het kot zelf zat een afvoerputje die ook op die beerput aangesloten was, had er wat vodden ingstopt, maar fris is het nooit gaan ruiken.

Leuk detail: de betonput die als beerput dient is eigenlijk een modelletje grafkelder.

Bodem kapotslaan (anders regent ie vol), wanden wegpikkeren tot op ca 60cm onder maaiveld, steenpuin erin en de bovenste 60cm opvullen met propere aarde.
klinkt simpel toch?  ik weet enkel nog niet waar en hoe ik aan die propere aarde en eventuele compost ga geraken, moet ik nog zien op te lossen.

Maar daar komt dus een mooi hoekje groen naast mijn achterdeur.
Ik denk aan wat klein fruit tegen de tuinmuur, wat kruiden en waarschijnlijk nog wat bloemen.  Dat zal wel weer organisch groeien, mezelf kennende.

Maar het kot is dus weg! hoeraa.  vanavond post ik nog wat foto’s van het voor en na.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op ’t stinkkot

  1. Lotte zegt:

    Grond is makkelijkt te vinden, gewoon google aanvulgrond gratis. Wij zijn een paar keer naar Dendermonde gereden, bleek een wortelfabriek, enfin wortels werden met grond van Haspengauw naar Dendermonde gebracht, gespoeld en de grond kan je komen ophalen, bij ons met de kraan in de remorque… hadden grond nodig na afbraak beerput, wanden wel afgebroken bodem laten zitten en opgevuld met pekes grond 🙂

Geef een reactie

