bijen, onwetendheid en de vergifreflex

eventjes een oud iets weer oprakelen. Deze mail stuurde ik in juni 2010 naar de milieudienst van mijn toenmalige gemeente, deze zomer verhuisde ik naar een buurgemeente.

Toen ik deze avond thuis kwam bleek er een zwerm bijen rond mijn, en de buurman zn garage te hangen.
Eerst even schrikken, maar de tweede reactie was een verheugde, wat een voorrecht.
Ik had al solitaire bijen gehad in de slag van mn raam en er huizen hommels in de tuin, maar zo’n een zwerm bijen had ik nog nooit gezien.

Toch maar even aanbellen bij de buurman of hij het al gezien had, ze zaten dan ook vooral voor zijn poort en ook de locatie zo op het voetpad was niet echt ideaal om een hele zomer een zwerm bijen te huisvesten.
De buurman had ze al gezien. Hij wist me te vertellen dat ze van bij de overburen kwamen en dat ze eerst met veel meer waren.
De verzamelde buren waren bang geweest dat achteloos voorbijkomende kinderen zouden gestoken worden en hadden dan maar met vergif het grootste deel van de zwerm doodgespoten.

ik was even in shock toen ik dat hoorde en dat ben ik nog steeds een beetje. Vandaar dat ik mijn verhaal op mail zet.
Weet niet iedereen dan dat bijen beschermd zijn? Dat ze heel nuttig zijn en er al een grote bijensterfte is waardoor de bevruchting van ons voedsel in het gedrang kan komen? Dat moet toch iedereen weten?
Wat ik als een klein wonder beschouw wekt in anderen de vergifreflex.
Nog veel te veel mensen hebben die reflex: ze zien iets wat leeft, of iets wat groeit wat ze niet zelf geplant hebben en ze panikeren, grijpen direct naar vergif. Hoe ongezonder en sterker hoe beter lijkt het soms wel.

Maar ik zou er alles aan doen om te redden wat er nog te redden viel.
Voorbijganger hadden het over “die vuile beesten” maar iemand wat verder in de straat kende een imker en even later kwam die mens toe met een korf.
“hmm, waarschijnlijk een hopeloze zaak” analyseerde hij.
Ze blijven rondvliegen en zitten niet op een kluitje zoals ze zouden doen als er nog een koningin bij was.
Er staat nu een korf bij de plaats waar de meeste bijtje neer zitten. Maar het lijkt niet te werken, ze blijven onrustig rondzwermen.
verloren en ten dode opgeschreven zonder koningin.

Ik denk dat veel mensen nog steeds erg onwetend zijn over zo’n dingen.
Ik zie dat er op de website van de gemeente al een stukje staat over bijen en wat te doen.
Preventie is hier zeker genoodzaakt.
Hoeveel zwermen zouden er zo jaarlijks niet vernield worden?
Misschien kan een artikel in het infoblad nog wat zwermen redden, is het dit jaar niet meer, dan misschien volgend jaar.
Ook weten veel mensen helemaal niet hoe een imker te vinden.
Misschien kunnen er wat contactadressen medegedeeld worden van mensen die bijen kunnen komen ophalen.
Of misschien is het wel de taak van de brandweer om te mensen door te verwijzen (ipv te melden dat je de brandweer niet mag bellen voor bijen)
Zo kunnen we misschien nog actiever wat natuur redden, door de onwetendheid weg te werken en de verkeerde reflexen te vermijden.

een natuurliefhebber

Ik kreeg toen vrij vlug dit antwoord:

Dag ,

Jammer maar gebeurt vermoedelijk vrij regelmatig vandaar het artikel op de site.

Ik begrijp u perfect en de mensen zijn op vandaag zo vervreemd van de natuur dat ze voor alles wat ze niet kennen naar de grove middelen grijpen . Jammer en inderdaad uw suggestie om een contactpersoon te vermelden op de site lijkt me een goed idee. Ik zoek vandaag nog en imker die bereid is om de eerste interventie te doen . Tegelijk zullen we bijkomend infofoldertjes ter beschikking stellen bij de glasbollen op het recyclagepark van Staden .

In ieder geval bedankt voor uw ‘enthousiaste’ inbreng
Met vriendelijke groeten

De milieuambtenaar

Uiteindelijk kon de imker wel de resterende bijen meenemen en bij een andere kolonie voegen.

Van de enthousiaste maatregelen die de milieuambtenaar voorstelde heb ik nooit iets gezien.
Ondertussen staat er inderdaad een naam en telefoon nummer van een imker op de gemeente site, hopelijk levert het ook wat op.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op bijen, onwetendheid en de vergifreflex

  1. Lotte zegt:

    Nou tenminste toch een kleine aanvulling gedaan die vermeld mag worden.

    Maar inderdaad wel spooky dat mensen direct naar gif reiken.
    Ook veel te maken met onwetendheid vrees ik, Bart had eens iets geschreven over hommels en bijen, sindsdien freeze ik niet bij elke zwart/geel insect dat in mijn buurt komt, alleen met wespen heb ik het nog moeilijk, niet dat ik het op een gillen slaag maar ik verstijf gewoon en raar maar waar grabbel alles rond mijn nek zodat het zeker niet in men keel kan steken 🙂

  2. Eef zegt:

    In mijn buurt wonen er ook die die gifreflex hebben. Wel tof om te horen dat je inbreng toch iets heeft opgeleverd.

  3. hilda zegt:

    spijtige zaak, die gifreflex…

Geef een reactie

