toch nog leven in de vijver

Ik schreef eerder al over de vijver.  er was eens een vijver.
Ik heb dus al maanden niet meer naar die vijver omgekeken.  Laat staan iets aan de kwaliteit van het water gedaan of vissen die er niet meer zijn gevoederd.
Het enige wat ik wist was dat er piep kleine visjes waren en dat alle grote weg waren.

Verleden weekend, het was zo’n mooi weer toen, weet je nog, kwam een familielid om de buxusbollen die ik eruit wilde.
een haag tussen huis en tuin vind ik niet echt bevorderlijk voor de goeie aansluiting tussen die twee, hoe meer de tuin kan doorlopen tot tegen of zelfs in de woning en omgekeerd, hoe beter voor mij.

Soit, het waren dus buitenstaanders die mij er op wezen dat er vissen in de vijver zwommen.  “Jaja, hele klientjes”.  “Neen neen, best grote”
Oink!
Nog DRIE grote vissen (goudwindes) dus en minstens 8 mini’s.

Duizend keer geprobeerd, maar zeer moeilijk te fotograferen dus in die spinaziesoep.
En men toestel ging dan nog even tilt slaan waardoor er niet veel foto’s overbleven. Maar hier zie je toch een oranje met witte vlek, moest iemand daar iets aan hebben..

Maar die vissen hebben dat dus perfect overleeft zonder dat ik er naar omkeek of ze bijvoederde.  Wat wel maakt dat ik er wat meer respect voor heb, ze mogen blijven.
Ik heb me voorgenomen om misschien een keer per week wat korrels te smijten.
Nadeel is dat ik nu misschien wel dat lelijke isomo ding in het water moet leggen omdat ze niet zouden vervriezen deze winter.
En toch eens uitkijken naar een nieuw pompje, het geluid van klaterend water is best aangenaam.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op toch nog leven in de vijver

  1. Lotte zegt:

    Dit is wat men een ecologische vijver noemt, zonder snufjes 🙂

    ik dacht even hola er zitten al meeuwen op te azen, maar bedacht dan dat het nep vogels waren, misschien wel de vissen hun redding 🙂

  2. Onze overgebuur heeft volgende opstelling: pompje voert water uit vijver naar grote bak gevuld met lavasteen (en met groot bedoel ik ongeveer evenveel volume als de vijver zelf). Het vuile water vult die bak dan en loopt gereinigd langs de bovenkant van die bak via een watervalletje (ok, ok dat is een beetje kitcherig) terug in het vijvertje. Nu al 9 jaar kristalhelder water zonder tijdrovend onderhoud/reinigen en hele grote schone vissen die ge perfect ziet zwemmen (en dus ook perfect foto’s kunt van nemen, hint, hint :-). Lavasteen is blijkbaar de bio-filter bij uitstek.

  3. Pingback: Het schandaal in mijn straat « DoeHetBeterZelf

Geef een reactie

