afbraakwonden en loopgraven

De hoek van het stinkkot…
Ik wil eigenlijk niet meer aan dat stinkkot denken, dus laat ik dat maar herdopen naar de koertuin.
Klinkt al heel wat beter, we moeten vooruit denken.

Ik begin me al af te vragen hoe het er hier op vijf a tien km achter de vechtlinie, anno 1919 moet uitgezien hebben.

Aan het stukje dubbele muur dat bovendaks kwam, zie je nog net waar het dak van het kot kwam.
mn pa is de tuinmuur beginnen verlagen, maar het ging nogal moeizaam en ik heb hem er sindsdien verdacht weinig over horen zeggen. Ik woel al aankomen dat ik zelf zal mogen doen als ik het nog in de komende vijf jaar wil in orde hebben.
Ik ben wel nog heel sterk aan het twijfelen of ik die muur niet zou vervangen door een haag.
Die haag zou ik dan een stuk achteruit zetten, in het verlengde van de acherdeurmuur, zo annexeer ik een stukje straattuin in bij de koertuin.
Maar als ik de muur wegdoe zit ik zo direct op straat. En is een haag net naast een gedeelte waar ik een sier-moestuin van wil maken wel interessant?
En ook de oude hulst achter die muur, in de straattuin, moet dan sneuvelen, die struik is mega oud.  En ik vind dat wel leuk, oude planten met een vleugje traditie.  Vroeger had namelijk zowat ieder huis of boerderij een hulst struik staan omdat men geloofde dat dat kwade dingen op afstand hield.

Er moet sowieso nog een steentje voorkomen voor die muur, want de halvesteensmuur staat nu al te wiebelen en is niet afgewerkt.  Ik zou dat zelfs wel nog eens zelf durven metselen.  In een zeer-wildverband met wat bloemaarde en kalk als mortel zodat de muur ingepalmd kan worden door muurplantjes

Dit recept las ik op een forum:
Mets tuinmuurtjes met een mortel waar je 1/3 van de cement vervangt door gebluste kalk (Ca(OH)2) en daarbij grof zand en ca 1/5 bloemaarde toevoegt. Mets er geen huis mee, maar dit is zeker stevig genoeg voor niet al te hoge muurtje. Als de muur dan ook nog wat vochtig staat (vb aarde aan een kant) krijg je op de noord-oost kant al vlug mossen en als je wat holtes laat ook varentjes en andere leuke muurplantjes op een muur die al vlug honderden jaren oud lijkt.

Haha, Ikweet al precies wie me weer gek zal verklaren.  Maar experimenteren is ook wel leuk.  En als de muur omwaait, tja dan kan hij hoogstens wat planten vermorzelen.

Ik wil ook tegen de grond nog een gaatje laten zodat kleine dieren (en de kat) makkelijk kunnen passeren.

Vooraan op de eerste foto zie je nog het deksel van de grafkelder-beerput liggen, dat is een werkje voor de-nonkel-met-het-zware-gerief.

Verder ben ik ook begonnen met de achterste fundering uit te graven.  Die opzij ga ik gewoon laten zitten dat zit niet in de weg en is een goeie afboording van de dallen.  Maar langs achter loopt die op een afstandje van de betonplaten en dat is wel vervelend.
Maar dat uitgraven is best ook een vervelend klusje.  Je moet al op je knieën gaan zitten, twee lagen baksteen kapot kloppen in een geul en dan nog een dikke laag steenpuin uitrapen.  Door die laag steenbrokken geraak je niet met een schop, je moet het echt met de hand uitrapen.  Hopelijk krijg ik dat geklaard tegen de lente.
Verder heb ik al enorm veel glas uit de grond gehaald en zelfs 1 hele fles.  Het pre-containerpark tijdperk dus, toen men nog alles begroef en er gewoon een kot opbouwde.


Een beter zicht op de loopgraaf.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op afbraakwonden en loopgraven

  1. onderdeappelboom zegt:

    Amai, jij bent een moedige verbouwer! Zelf muurtjes metsen zou ik zeker aanraden; het is heel bevredigend werk.
    En voor die moestuin: een haag zorgt voor een klein microklimaat in de groentetuin en houdt het stuifmeel beter binnen (bijvoorbeeld voor kruiden zeker interessant). Maar de lap grond moet dan natuurlijk wel groot genoeg zijn om niet constant in de schaduw van de haag te liggen…

  2. Lotte zegt:

    Ik moet zeggen t is daar wel properkes! Wij leggen overal een zeil onder en in het weekend ruimen we het gerief van den aannemer op, allez dat zijn dan zakken van zand enzo, steenafval voeren we zelf ook af en vooral veeeeeel bladeren 🙂

  3. bart zegt:

    oh dear, hier ook nog zo’n zes vierkante meter steenpuin-waar-met-geen -schup-door-te-komen-valt te gaan. Met zo van die betonpalen van 2 meter lang tussen, onder andere. Ik weet wat je doormaakt, met andere woorden 😉 Omtereerst klaar? 🙂

  4. the666bbq zegt:

    enerzijds anderszijds : in de pre-containerparktijden gebruikte men ook al eens gelijk wat om de grond te draineren en mensen die daar al hun halve leven woonden voor ze een bijbouw bijbouwden wisten misschien wat en waar ze moesten draineren ?? Ik heb zo een half dak aan dakpannen uit de grond ge-bedressort en begon me hoelangeshoemeer de bedenking te maken dat die daar misschien wel met een reden lagen 😉

  5. @ bart: ’t zal toch niet voor direct zijn want de loopgraaf staat voor de moment toch serieus onder water
    Maar tegen het voorjaar wil ik daar absoluut een tuintje, ik neem de uitdaging aan dus.
    @the666bbq: wat ik tegenkom aan dakpan scherven is zelf al zo danig vergaan dat het gewoon uiteenvalt.
    Maar als het poreus materiaal is, kan het idd niet echt kwaad in de grond, het is zoals de potscherven die je in bloempotten legt. het voert overtollig water af en neemt zelf wat reserve op.

  6. Pingback: tuinrust en huisnoest | huis met tuin

Geef een reactie

