rode tuin draad en straatkanten

Het was alweer even geleden dat ik hier was.  Ik wou niets schrijven zonder bijpassende foto’s en daarvoor moet het eens licht zijn buiten en moet ik mij, eens thuisgekomen, ook nog eens achter de computer slepen, soms komt dat er gewoon niet meer van na al 8uur of veel meer achter de pc.
Maar we zijn hier niet om te klagen, de biologische klok staat ondertussen ook op wintertijd.  Elk seizoen zn charme, maar soms is het even wennen aan een bruuske verandering.
En ondertussen heb ik zoveel materiaal dat ik wel een paar berichtjes kan vullen.

De rode tuin draad
Ik had het deze zomer al door, iemand heeft de tuin aangelegd met visie.
Niet de vorige bewoners (die hebben toch wel een aantal foute dingen gedaan in hun vier jaar hier) maar buiten die paar missers zit er een al veel ouder kleurthema in de tuin.

Ik heb een rode tuin.


van voor naar achter hemelsleutel, hortensia en vuurdoren


vuurdoren en dwergmispel aan de straatkant.

Een letterlijk rode draad en die komt nu in de herfst zelfs nog sterker naar voren.  En ik vindt het geweldig.  Enkel groen, wit, roze, rood en rode paartinten komen er dus nog in.
Andere kleuren zijn voor mijn bermen en voor de koertuin.


De straatkanten

Ja de vorige bewoners hebben de stroken langs de straat volledig ingepalmd en dat ga ik lekker verder doen, weliswaar vanuit een meer ecologische hoek.
Blote aarde op een bedje van vergif met eens snuifje dagelijks schoffelen is niet zo mijn smaak.
En aangezien ik op een hoek woon heb ik best wel wat “straatkant” dat wordt nog een interessant strookje.
Wat voor, zij en achter is, is bij mij trouwens soms wel wat onduidelijk, het hangt allemaal af van waar je staat.


Dit is de berm langs de tuin, de liguster haag wil maar niet vlug genoeg groeien naar mijn goesting, want ik zit nogal bloot voor de moment, gelukkig woon ik niet bepaald langs een snelweg.
Dit was de blote strook die ik sinds deze zomer dus mee maai.

Dit is dan om de hoek, waar mij straat op een grotere weg uitmond, nog net een strookje asfalt van de buur ertussen. Hier staat mooie hemelsleutel, die nu al uitgebloeid is.  Er rond was blote aarde, waar ik nu maar laat groeien wat groeit en waarschijnlijk wel wat mensen de ogen uitsteekt.  Achter die betonplaten ligt mijn koer met serre.


En dan nog een stukje berm die bestond uit blote aarde met vijf toefjes struik.  Heb al een paar van die toefjes kunnen verkopen.  Wie er op begoest is, komt ze maar uitspitten.
Dit wordt in de toekomst dus ook een mini-stukje natuur hoop ik

Kunnen jullie je eigenlijk nog een beetje oriënteren? Ik begin het zelf al ingewikkeld te vinden.  Misschien moet ik maar eens een plannetje tekenen.  Of is dat typisch mij, beroepsmisvorming om alles in plannetjes te willen gieten en om altijd ruimtelijk overzicht te willen hebben?

Verder kan ik nog melden dat poespoes weer een muisje gefolterd heeft, dat ik een hoekje, met behulp van takken en bladeren ingericht heb als vuil hoekje, dat ik een opmerkelijke paddestoel gefotografeerd heb, dat de vogels de mezenbollen al direct goed kunnen vinden zo dicht bij het raam en dat de afbraak hoek er momenteel als een slagveld uitziet.


Bij deze paddenstoel die op de voet van een zielig gekwetst berkje groeit ging de flits af, ik zag pas op de computer de druipende rand.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op rode tuin draad en straatkanten

  1. Aha is dat vuurdoren, zo had ik hier ook enkele serieuze bossen staan, alhoewel de vogels de bessen wel eten, heb ik ze er toch uitgezwierd omdat ik ze super mottig vind.
    Ander en beter dus. Ik mis idd wat oriëntatievermogen maar da’s helemaal niet erg zo blijft het spannend.
    ps dat ornament op je hoofdfoto links staat dat er ook nog altijd? getuigd van super smaak van de vorige eigenaars euhm 😉

  2. haha, de kelk is weg hoor. Die heb ik op kapaza gezet, is iemand speciaal komen ophalen om te gebruiken als vogelbad. Gemakkelijke manier om dingen gemakkelijk kwijt te geraken.
    De rij buxussen die je ziet zijn ook weg, een barierre tussen je tuin en je huis vind ik niet zo leuk, en de oprit is zo al barrière teveel. De sparren volledig rechts en de keien onderaan rond de vijver zijn ook al weg.
    Soms is (tuin) architectuur niet bijvoegen maar wegnemen.

  3. Ongelooflijk hé waar je mensen blij mee kan maken.

  4. Lotte zegt:

    hadden vorige eigenaars iets met witte grote vogels? op uwe waterkraan staan die ook al 🙂 of is dat een afleidingsmaneuver voor andere witte vogels? oh nee daar niet daar zitten er al 🙂
    het word tijd voor een plannetje 🙂 en vooral beslissen waar dat uwe voorkant is. Geeft bij ons nog verwarring onze voorkant is de kant van de deur, niet de kant van de straat.

  5. buikberg zegt:

    Leuk, weer iets bijgeleerd, die mooie rode herfstplant in onze moestuin heet dus hemelsleutel :-).

  6. Pingback: tuin ruimen en groenontploffing | huis met tuin

Geef een reactie

