bieslook en de penseelkever

Ik was even alle mapjes met foto’s van 2010 aan het bekijken voor ik ze archiveer.

Eigenlijk zitten er wel nog wat tussen die mogen gezien worden.
In mn vorig tuintje stond er grove bieslook,  (Allium fistulosum)  een plantje dat ik meegekregen had uit mn ouders hun tuin waar het ieder jaar vanzelf leek op te duiken.  Ik heb er nooit van gegeten maar het gaf wel mooie bloemen waar de hommels zot van waren.

En op een dag vond ik verschillende van deze leukerds op de bloemen:
Het bleek om de penseelkever te gaan

Ik heb nog wel heel wat zaadjes van de bieslook kunnen verzamelen, hopelijk leveren die dit jaar wat op.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op bieslook en de penseelkever

  1. AnneTanne zegt:

    Prachtige beestjes hé, die penseelkevers?
    En ik vind het ook zo mooi om te zien wat voor verschillende beestjes er allemaal op één en hetzelfde plantje afkomen…

  2. Pingback: de zaaddoos en de bloemen | huis met tuin

  3. willem zegt:

    He, jouw bieslook bloeit wit, ik dacht altijd dat die allemaal paars bloeiden.
    Die bloemetjes zijn trouwens geweldig lekker om zelf te eten ook (een beetje als heel fijn gesnipperde sjalot)
    En om te vermeerderen kan je die heel gemakkelijk scheuren, of zaad even gemakkelijk lukt dat weet ik niet.

  4. AnneTanne zegt:

    @Willem: Bieslook, da’s Allium schoenoprassum, en die is paars.
    Grof bieslook, da’s een andere soort… wordt ook wel pijpajuin of stengelui genoemd. In ’t sjiek heet die dus Allium fistulosum.

Geef een reactie

