de zaaddoos en de bloemen

Ik maakte me voor dit jaar voor het eerst lid van VELT.
Ik ben al lid van Natuurpunt en de vogelbescherming en verslind eigenlijk altijd de tijdschriften.  Je krijgt je lidgeld dubbeldik terug in informatie.

Dus met een beetje geluk is het tijdschrift van VELT even interessant.

Vandaag zat het welkomspakket in de bus, waaronder een zakje met zonnebloemzaadjes.
Een aanwinst voor de zaadjesdoos!

Zaadjes verzamelen in de tuin is gewoon tof! Ik hou dan alles bij in gerecycleerde enveloppen in een schoendoos.  en met een klein beetje geluk raakt er ook ooit iets gezaaid.
In de enveloppen kan alles ook mooi drogen, rot er niets en blijft alles een beetje compact en overzichtelijk.

Ook zo’n houten camembert doosje is best handig en voor heel kleine zaadjes gebruik ik toch glazen bokaaltjes

En dan hopen dat ik toch het een en het ander gezaaid krijg.  Zo moesten de stokrozen, die ik kreeg van mn oom, eigenlijk al in het najaar in de aarde gezeten hebben.

Verleden jaar zijn die stokrozen trouwens erg mislukt, net zoals de suikermais.

Even een overzichtje van de inhoud van de zaadjesdoos:
Het meeste is nog geoogst uit mijn vorige tuin, sommige dingen heb ik gekregen en een paar dingen een klein beetje gepikt uit een tuin langs een voetpad.

Goldcosmos, geel
– stokrozen, onbekend kleur
– stokrozen roze
– stokroos rood
– stokroos geel
– onbekend 1
– stinkertjes oranje-bruin
– felroze bloemen van naast de vijver
– onbekend 2
cosmea (kleurenmix)
– cosmea wit
goudsbloem
– krokus
– clematis?? (niet zeker)
– van die paarse voorjaarsbloemetjes
– witte hoge bloemetjes met kriebelblaadjes (je weet wel eh…)
– witte bieslookbollen (grove bieslook)
havikskruid
– kerstomaat
– pompoen (van een winkelpompoen die ik geslacht heb voor de soep)
– klaprozen (veel)
– vingerhoedskruid (wit en roze)

Je ziet, het is niet allemaal een exacte wetenschap.

tussen het klaproos zaad kunnen er nog van die grote bollen gecultiveerde klaprozen, maar het zouden hoofdzakelijk van die echte wilde moeten zijn.  (beide foto’s uit mijn vorige tuin, tweede foto met glimp van gieter!!!!)

Is er iemand die weet wanneer ik die krokussen moest gezaaid hebben of nog moet zaaien?
Ik wist eigenlijk helemaal niet dat je dat kon zaaien, ik was verbaast te zien dat er zaadjes aangroeiden eens ze uitgebloed waren.

Oh en iemand die op het een of ander begoest is? van de meeste zaken heb ik meer dan genoeg.

Of heb je iets leuks in ruil? Je kunt me verleiden met iets waar veel bijtjes of vlinders op af komen of iets wat past in het kleurschema van de middentuin (wit, roze, rood, fuchsia)  of wel misschien iets voor in een beginnende moestuin of voor in de serre.
Ge ziet, eigenlijk ben ik helemaal geen zo’n moeilijke hé.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op de zaaddoos en de bloemen

  1. AnneTanne zegt:

    Eerlijk gezegd heb ik er ook geen idee van wanneer krokussen kunnen gezaaid worden. Ik schat in de loop van de zomer.
    De plant zelf weet immers zelf heel goed wanneer ze het best kan gezaaid worden, en ze zorgt er daarom voor dat op dat tijdstip haar zaden rijp zijn ;-), zo redeneer ik tenminste.

    In mijn tuin merk ik dat vooral de boerenkrokus (C. tommasinianus) zich heel vlot via zaad verspreid. Die duiken overal op, zelfs in de voegen tussen de kasseien van de oprit. Veel andere krokussen, vooral de meer gecultiveerde (lees: grote) vermeerderen zich vooral vegetatief, door klisters die zich van het moederbolletjes afsplitsen.
    Ik weet ook niet, hoelang het zaad van krokussen kiemkrachtig blijft… Misschien moet het echt in hetzelfde seizoen dat het wordt geoogst weer worden uitgezaaid.

    Als je veel zaad hebt, dan verdeel je het toch gewoon over een paar ‘batches’: je zaait nu nog wat zaadjes in een bloempot, in de lente nog een keer, en aan het begin van de zomer opnieuw, en dan maar afwachten…

    Reken er niet op dat krokussen die je zaait de eerste paar jaar bloeien!

  2. Met gieter maar ook met een heel mooie kat! En nee ook geen idee wanneer krokussen moeten gezaaid worden.

  3. Lotte zegt:

    Dit is natuurlijk het beste argument om veel schoon schoenen en vooral veeeeeel schoon botten te kopen, voor de dozekes natuurlijk 🙂
    Niet dat ik een schoenenmanie heb maar wel een overweging waard er een te krijgen 🙂

    Ben zelf ook vorig jaar lid geworden van Velt spijtig genoeg zijn onze zonnebloemen helaas geen 7 kabouters groot geworden zelfs niet ene kabouter *snif* of het zijn ienie minie kabouterkes die ik niet kon zien met het blote oog.
    Dit jaar ook bij de Vogelbescherming aangesloten en staan we ons te verlekkeren op de collectie tassen/mokken die ze te koop hebben 🙂

  4. muggenbeet zegt:

    welkom bij de VELT club. groetjes en succes met de blog.

Geef een reactie

