beestjes en zaagmeel

Ik heb een probleempje in de garage:

De garage die ik ooit nog eens wil vervangen door een carport aan de andere kant van het huis.  Maar nu nog niet direct.
Ze mag daar nog even blijven staan die garage.  En dan zie ik dit niet graag.

Ik voelde mij eigenlijk zelfs een beetje beschaamd dat ik dit niet gezien had bij de aankoop.  Ik had het gebinte van het huis en het bijgebouw goed gecontroleerd, maar de garage niet, shame on me.
En dan ben ik nog eens overal anders goed gaan kijken.

Oeps

Omdat de kepers van het bijgebouw doorlopen in de garage begon ik even te panikeren

Maar na een nauwgezette controle daar, lijkt alles in orde te zijn. Wat losse planken die er lagen waren flink aangegeten (die zijn al weg nu) en ook vier staanders leken van een ander hout en zijn ook een beetje aangetast.


Hier zie je de zolder boven de “koten”.  enkel bereikbaar via een deurtje in de topgevel.
Verste deel heeft een hoger plafond en is geïsoleerd (wasmachine en mazoutketel)
middelste deel heeft een plafond in welfsels en het dichte deel is dichtgelegd met hout op baddens.
Misschien plaats ik daar ooit nog een vaste trap zodat de ruimte iets bruikbaarder wordt.
Maar buiten de vier staanders een een hoop spinnenwebben is alles dus in orde hierboven. (resten van een paar vogelnestjes boven de topgevel maar niet recent, hier zouden eigenlijk wel wat meer vogeltjes mogen nesten (zolang het geen duiven zijn)

Maar we zitten dus met wormpjes. wormpjes in het hout.

To the rescue! op naar http://www.bouwinfo.be/forum dat voor het moment bijna stilvalt van traagheid.
En daar kwamen we een oudgediende tegen die jaren terug met hetzelfde probleem zat.

Wat we leerden

– Als je beestjes in iets klein zitten hebt, kun je het laten vervriezen, in de diepvries steken of in de winter buiten zetten dus.
– Ook verhitten naar +55°C is een methode (bunzenbrander of volledige ruimte opwarmen), maar laat dat beter over aan de professional.
– Zacht hout (vb spinthout of bepaalde soorten) en nathout zijn vatbaarder.
– vergif is altijd vergif, niets ecologisch aan.  Als het wel ecologisch is, is het meestal minder sterk en dus minder doeltreffend voor een curatieve behandeling.
– Vroeger kalkte men hout om aantasting door houtworm en boktorren te voorkomen.

Bedankt Willem voor alles tips!

Dus we gaan nu eerst alle inwrijven met een giftig product.
In grote hoeveelheid is zo’n product een stuk goedkoper dan de aparte litertjes in de doe het zelf, maar toch op zn geheel niet zo een budgetvriendelijk grapje.

Wat aangetast is en moet blijven, krijgt een aantal lagen
Wat aangetast is en op termijn moet vermijden misschien twee lagen
Wat nog niet aangetast is een preventief laagje.

En daarna gaan we kalken.
Kalken is goedkoop, en ik denk dat het mooi gaat zijn achteraf. (zei ik al dat ik wat te schilderen valt, wit zou willen schilderen)

Maar eerst met vergif schilderen
Ik hou jullie op de hoogte.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op beestjes en zaagmeel

  1. bart zegt:

    Ook hier een paar (lichtjes) aangetaste oude balken met succes behandeld. Schilderen bleek énorm veel product te verbruiken, met heel veel gedruppel. Daarom heb ik het verstoven met de plantenspuit. Lukte heel goed om mooi egaal te behandelen.

  2. buikberg zegt:

    Wij hebben wel alles geschilderd, en dat ging eigenlijk heel vlot. Het product dringt er wel diep in natuurlijk, daardoor lijkt het misschien snel te verbruiken maar het is juist daar dat je het hebben wil…
    Ik deed wel altijd van die plastieken handschoenen aan, denk niet dat zo’n product erg huidvriendelijk is… (zo’n handschoenen ook niet, maar goed, toch nog iets beter)

    En niet vergeten de balken eerst goed af te stoffen, anders kruipt je product in het stof en niet in het hout (en daar is het dan wel wat te duur voor)

Geef een reactie

