de 4 seizoenen en de kelten

Op een werkmorgen stond ik op, deed de gordijnen open en zag dit buiten!
Het licht komt terug
W00p w00p!!

Naar aanleiding van 2feb, maria lichtmis kwam ik ook dit schema tegen:
Opvallend is dat veel van onze Christelijke feestdagen samenvallen met deze Keltische feestdagen.  Maar gelinkt aan de zon en de jaargetijden zijn de data zoveel zinniger.

We zijn dus halfweg tussen de winter en de lente.  En inderdaad, naar mijn gevoel zijn we niet meer in de “winter winter”  8 seizoenen zouden ook wel mogen ipv vier.
Wat bij mij de vraag opriep: waar komend die 12 maanden in godsnaam vandaan?
En waarom niet gewoon deze acht, gelijklopend met de (half)seizoenen.

We zijn al even uit de (zes) donkere weken nu, de dagen lengen merkbaar en er hangt al een snuifje lente in de lucht.
Als de dag op 1 februari nog 9h 14m 03s lang was, tegen 15 februari is dat al 10h 02m 37s en op 28 feb 10h 51m 14s.  Dat is per dag meer dan 3 min extra zonlicht tegenover de dag ervoor.
En tussen de regen is het dan ook genieten van de eerste lentestraaltjes.

Kijk maar:

Regen gaan we sowieso nog veel krijgen, als we zomer willen, moeten we altijd eerst heel wat regen trotseren, de grond heeft water nodig om helemaal wakker te worden.

Verder hebben jullie nog een stukje over appelbomen tegoed.
Ik zit al een paar dagen te worstelen met de keuze voor 5 bomen in de tuin.
Waarover later verslag.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op de 4 seizoenen en de kelten

  1. He! zo had ik het nog niet bekeken.

  2. buikberg zegt:

    ’t Is algemeen bekend dat de christenen goed waren in het verkopen van hun ideeën, ofwel, in het inpassen van hun ideeën in wat al bestond om het zo gemakkelijker verteerbaar te maken ;-). Maar wel fijn om het zo eens schematisch voorgesteld te zien :-). En voor die appelbomen, als je een goeie bron wil die je perfect kan zeggen welke bomen goed samen passen (naar spreiding, bestuiving, …) moet je eens bij boomkwekerij de linde langsgaan, dat is voor jou naast de deur ;-).

  3. Jup, de Linde had ik idd al gevonden en heb hen nu ook als hulplijn ingeschakeld.

  4. Pingback: Op mijn eerste gezicht | huis met tuin

Geef een reactie

