vakjes en padden

Vervolg op de moestuinplannen.
Het was precies niet zo gemakkelijk om de aangevoerde aarde fijn te krijgen, er zitten flink wat klompen in die niet zomaar breken.
Te zwaar? te veel klei? te nat?

Nu dat zal wel in orde komen vermoed ik door te bewerken en door de jaren compost bij te voegen.
Ik heb ook de bovenste laag het dunne laagje compost eronder en de toch vrij fijne aarde  daar nog eens onder niet echt vermengd.
Ik was een beetje lui denk ik.

Maar dat komt ook wel in orde door gaandeweg te bewerken.

Er ging al flink wat gefoefel in het afbakenen van de vakjes.  Ja dat moest dan wel weer perfect zijn.
Ik heb 12 hokjes gemaakt van 80 op 80 en achteraan een rij.

De bedoeling is dat het een siermoestuintje wordt met wat groenten, wat kruiden en wat bloemen.
Er is een half plan.
Een pompoen zal het moeten doen met 4 vakjes. 1 vak voor kruiden, minstens drie voor bloemen, en wat overschiet zien we dan wel weer. Waarschijnlijk nog wat sla.

In het vak met het kruis over zitten al 4 aardappelen en tegen de muur zijn sluimererwten gezaaid.

Het vak hier helemaal links,  is wel echt fijngemaakt en vermengd met zand.
En nu hopen dat poespoes dat herkent als kattenbak ipv mijn rijtje erwten.
Terwijl ik dit typ vraag ik me af of dat allemaal wel zo gezond is?  Maar welke moestuin is nu echt helemaal kattenbak vrij?

De paddentrek is ook begonnen en ik heb me dit jaar voor het eerst aangemeld als vrijwilliger.  Er was zaterdagmorgen een lezing + aansluitende wandeling in een van de overzetgebieden.
De gids begon met: eens een overzetter, altijd een overzetter.
Mijn taak is om elke zaterdagavond 1 bepaalde overzetplaats te controleren.  Het is eigenlijk een driehoekje.
Zaterdag nacht was het echter opeens weer kouder.
resultaat: 1 dode pad.
Niet om over naar huis te schrijven, maar jullie beste lezertjes krijgen het hier wel eventjes ingelepeld.

Gisteren nog een lezing meegepikt over biodynamisch tuinieren/landbouwen.
“Biologisch-Dynamische landbouw (BD-landbouw) is een duurzame landbouw waarin de mens met respect samenwerkt met de natuur en de bodem cultiveert in de omgang met gewassen en het vee”
Maar ook bewerkingen zoals zaaien, planten en rooien worden afgestemd op de standen van de maan.
Interessant moet ik zeggen, sommige dingen klonken ook heel logisch, andere iets minder.
Maar mijn interesse is gewekt.

Volgend project op de agenda: voor zurstofplanten zorgen voor de vijver.
Naar het tuincentrum dus zaterdag!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op vakjes en padden

  1. buikberg zegt:

    Voor een pompoen is ongeveer 2m2 als basis voldoende (om aan zijn voedingsstoffen te komen), als je die aan de zijkant zet kan je hem over de stenen laten kruipen zodat je 2 vakken plaats wint!

  2. ah, das nog geen slecht idee!!

  3. buikberg zegt:

    Wel goed uitkijken dat je er dan nadien niet op trapt (bloos bloos, spreek uit ervaring… 😉

Geef een reactie

