sluimererwten en touwtjes

De sluimererwten deden het fantastisch tegen de beton muur langs dat vogelnet.
Tot het serieus begon te waaien en heel de boel tegen de grond plakte. Het net heeft het gehouden, maar de erwten lieten los.

P1010621

Nu ist ietsje met veel touwtje.
Maar deze week ga ik wel erwten oogsten en eten, sommige zijn zelfs al te dik denk ik.
Ik heb nog nooit verse sluimererwten gegeten dus het is wat zoeken naar hoe dik ze nu eigenlijk moeten worden. Rauw zijn ze trouwens ook heerlijk.

P1010622

 

 

De rest van de moestuin doet het ander ook bijlange niet slecht. Ik heb al pluksla geoogst en de pompoenen waar ik bezorgd om was slaan nu eindelijk goed aan en zijn beginnen groeien.

In de Serre is het momenteel wat minder, ik ben strijd aan het voeren tegen luizen op de paprika’s en de sla.
Twee emmer brandnetels staan al te trekken, twee keer daags blaadje per blaadje afwrijven en vermorzelen en tussenin nog eens afspuiten met water. De paprika’s en chili’s gaan het halen, de sla is nog even afwachten.

P1010637

 

De tomaten hebben voorlopig geen last en groeien als zot. Ik heb er wel veel te laat Het boek eens bijgenomen om te lezen hoe dat nu zat met dat “dieven” of “luizen” zoals men dat hier noemt. een paar planten hebben nu een dubbele top, maar het lijkt wel goed te komen, er zijn zelfs al mini groene tomaatjes.
En ook de meloenen groeien als kolen omhoog langs hun draadje.
Moet ik de volgende keer eens een foto van nemen, want ze staan vanachter op de foto verstop achter de tomaten.

Er waren een paar mensen al aan het boffen met hun aalbessen die al rood zijn, hier zal het niet vet zijn, alleen verdorde takjes.
Gelukkig wel een paar frambozen en een paar stekelbessen in wording.

P1010640

P1010643

 

Als je door het gras loopt gaan het van splut, knerp, splut.
De pruimenbomen smijten met mini pruimpjes, natuurlijke rui?, de droogte?, de wind? Als er straks maar een paar kilootjes overblijven voor mij.

Maar als er oorlog uitbreekt zal ik deze zomer al niet meer verhongeren.
Hoewel ik in dat geval misschien wel het gazon omploeg om aardappelen te zetten ^^

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op sluimererwten en touwtjes

  1. ~THEA~ zegt:

    Ik heb nog steeds geen idee wat sluimererwten toch zijn.
    Het lijken me eigenlijk peulen. Of weet jij dat ook niet??

    Groetjes Thea

  2. hoow zegt:

    Ik weet niet wat jij peulen noemt.
    Maar sluimererwten zijn in ieder geval erwten die je opeet met schil en al.

  3. onderdeappelboom zegt:

    Sluimerwten en peulen en slutsen zijn hetzelfde 🙂

    En volgens mij ben je een geboren moestuinier! Je groenten staan er prachtig bij!

  4. ~THEA~ zegt:

    Dus toch!1

    Hier in Nederland heet dat soort Peulen!

    Maar och, de smaak is natuurlijk hetzelfde!! En sluimererwten klinkt….uhhhh…een beetje geheimzinnig!!

  5. Als het een troost kan zijn, ons tomaten zijn niks waard wegens veel te laat gezaaid.
    Met de droogtewas ik me voor de aalbessen ook al serieus ongerust aan het maken, gelukkiglijk was het deze morgen goed aan het regenen.

  6. Alcyon zegt:

    Sluimerwten pluk je voordat de peul echt dik is. Bij sommige rassen zie je de erwten sneller zitten dan bij andere, en sowieso heb je toch peulen in elk stadium, dus erg nauw steekt het nu ook weer niet.

Geef een reactie

