andijvie, waterkers en chilipeper

’s Avonds duik ik de laatste weken dikwijls de keuken in.
Nu vooral om andijvie te wassen en in te vriezen om later eens slasoep van te maken.

Bij die uitleg over andijvie opbinden om die te bleken stond niet vermeld dat je ze dan ook in de komende weken moet oogsten, want dat ze dan rot. of dat heb ik toch niet gelezen.
Wist ik veel toen ik alle 9 planten tegelijk samenbond….
9 andijvie planten verwerken op een grote week tijd, pfff. we zijn er bijna.
Er is dan ook al heel wat soep gemaakt en ingevroren de laatste dagen.

Maar Ik vrees dat de vriezer nu toch wel echt vol geraakt.

Ik ben een beetje verslaafd aan slasoep. Super simpel, snel en lekker.
Een ui stoven, sla stoven, water, een bouillonblokje en een chilippeper erbij, even laten brobbelen, mixen en nog een goeie schep van iets romigs.
Eventueel nog een handvol wokspirell en we hebben weer volwaardig gegeten voor vanavond.

Ideale maaltijd om voor de tv binnen te spelen. Ik woon alleen ik mag dat doen!

P1011392

Hoewel ik wel van verse dingen en veel groenten hou ben ik eigenlijk helemaal niet zo’n keukenprinses.
Veel te weinig geduld. “Mise en place” is zelden aan mij besteed
Maar nu wil toch even een gerechje” delen met jullie.

Ik zag het ooit passeren op “grow your own drugs” en het leek me zo lekker (en simpel) dat ik het meteen opschreef.
Het recept verdween vervolgens in een schuif en toen ik een tijdje geleden eindelijk waterkers zag liggen (in dun delhais) wist ik direct wat me te doen stond.
Echt heel speciaal, een beetje Oosters zelfs maar super lekker en waterkers zou een hese vitamine bom zijn.

Je stooft een ui en een in blokjes gesneden aardappel in wat olie.
Je voegt 3/4 liter water en een bouillonblokje toe.
Even laten pruttelen tot de aardappel zacht is.
(in het originele recept mag er nog gember bij, maar dat had ik niet in huis. Ik voegde dan maar wat chilipeper toe, die had ik “toevallig” wel in huis.

P1011238

Alles goed mixen.
2 peren in fijne blokjes doen en bijvoegen
Een bosje waterkers fijnsnijden en toevoegen.

Nog wat bijkruiden naar smaak, een schijfje peer ter versiering en eten maar.

Foto’s heb ik natuurlijk ook niet gemaakt, ik had honger en was verkouden als dat telt als uitvlucht.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op andijvie, waterkers en chilipeper

  1. Honger hebben is nen ideale uitvlucht. Als ik honger heb moet ook alles wijken.

  2. buikberg zegt:

    Zo’n schone peperkes, dat mis ik nu eens echt se, zo zonder serre lijkt het me niet verstandig daar aan te beginnen…

Geef een reactie

