lentebloemen en herfstverrassingen

Dit stukje komt met een paar dagen vertraging, vandaar dat ik nog op een zonnig nazomer wolkje lijk rond te dobberen.

De tuin doet het goed met dit mooie weer, de zomerbloeiers staan er nu zowat mooier bij dan in de zomer zelf.

P1011511

De ingezaaide straatkant doet het nu prima. Er staan heel wat prachtige goudsbloemen te pronken.

Maar dat vooral nadat ik de knoop doorhakte en bijna een remorque vol witte en gele honingklaver wegsnoeide.
Onderstaande foto van voor die snoei.
De bermkant is zowat even hoog als mijn haagje dat maar niet in de hoogte wil groeien.

P1011172

Die honingklaver was vooral vet, dik, groot, hoog, breed en kortom veel te groot geworden voor zo’n bloemenkantje.
Het overwoekerde alles en bloeide zelf minimaal tot weinig.
Misschien ook niet de goeie variant? De korenbloemen in het West-Vlaams mengsel zouden ook al niet de inheemse variant zijn liet ik me wijsmaken.

Maar met die overenthousiaste honingklaver te decimeren kreeg de rest dus een tweede kans.
Ik zie hier en daar zelfs al een tweede generatie facelia opduiken.

Ik hoop dat er ook genoeg van die eenjarigen vanzelf uitgezaaid raken, maar voor de zekerheid loop ik toch regelmatig eens langs met mijn potjes.
Ik ben een verzamelaar ja. (daarover later meer)

Een verzamelaar en een rover.
Dat roven deed ik net zoals een aantal andere bloggers vooral in de Duitse goedkope winkelketen, tijdends het aanbod goedkope lentebollen.

Het werden vooral tulpen en sieruitjes
Tulpen die horen nu eenmaal in bosjes een beetje bij elkaar te staan, niet alleen om elkaar wat te steunen bij hevige wind maar ook voor het zicht.
De vorige bewoners van het huis met tuin zagen dat wel iets anders, er doken vorige lente bijna enkel solitaire tulpen op in de borders.
Een aantal daarvan plaatste ik eens ze uitgebloeid waren reeds bijeen.
één probleem daarmee: eens uitgebloeid weet je bijgot niet meer welk kleur ze hadden hoeveel foto’s je ook nam.

Bij de hyacinten was ik toch al zo nuchter van geest om alle blauwe een lintje te geven. Die bewaarde ik in een doosje in de koele garage en herplante ik nu langs de straatkant.
Blauw past niet in mijn tuin schema eh 😉
De narcissen mochten wel nog blijven. Die groef ik ook her en der op van tussen de beplanting en plaatste ik in een bosje samen.
Spannend of die herplaatste bollen het terug even goed gaan doen.

Ik bracht ook heel wat sieruitjes mee: ik zag ze reeds in andere tuinen opduiken en was meteen verkocht, vooral die mega grote bollen zijn machtig, maar die bleken nogal prijzig.
De kleintjes zullen het moeten hebben van het aantallen.

P1011496P1011495

OOo ik kan al bijna niet meer wachten om het resultaat te zien.
Ik hou van bollen en andere planten die volledige verdwijnen, het is steeds weer een verrassing als ze terug opduiken.

Verder stopte ik nog volgende kleuren mengelingen in de grond: een bosje donker paars/zwart met roze, een bosje rood met wit en een bosje roze-paars.

P1011494
P1011497
P1011498

300 bollen verstoppen, s anderendaags voelde ik dat aan de achterkant van mijn billen.
Zo’n kottekesmaker is misschien toch wel nog handig.

En weet iemand wat je hoort te zeggen tegen bollen verstoppen?
planten? begraven? aanplanten? bollen? in de grond steken?

Verstoppen vind ik anders wel mooi.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op lentebloemen en herfstverrassingen

  1. AnneTanne zegt:

    “Bolletjes verstoppen” vind ik alvast veel liever klinken dan het “Bollen poten” dat hier naar ik vrees nogal eens gebruikt wordt…

  2. Bollen verstoppen klinkt mooi. En ik weet ondertussen inderdaad niet meer waar ik de bloembollen gestopt heb in de grond en zou er nog zo een 100 moeten bijplanten 🙂

  3. onderdeappelboom zegt:

    Ik weet nu al dat ik in het voorjaar weer kale plekken ga zien en me ga afvragen waarom ik daar toch geen bollen in de grond gestoken heb. Om die plek in het najaar dan andermaal te vergeten, waarop in het voorjaar opnieuw…. enz. 🙂

Geef een reactie

