verzamelaar en uitwisselaar

Het is herfst!
Echt herfst. Ik heb dit weekend een puzzel inéén gepuzzeld, thee gedronken met een stuk chocolade onder een dekentje voor de tv, pannenkoeken gebakken, in de regen gewandeld en al de binnen gewaaide bladeren weer buitengewerkt.
Zaterdag 8 oktober ging de verwarming hier zelfs voor de eerste keer aan. Het was opeens maar 16 graden meer binnen, net iets te koud om stil te zitten, vandaag is het weer 21graden buiten en snikheet.

Het is ook tijd om de tuin stilletjes aan winterklaar te maken en nog de laatste zaden te verzamelen.
In de vorige post sprak ik al over mezelf als verzamelaar.
Ik hoorde ooit dat het eigen zou zijn aan kreeften om te verzamelen. Geen idee of dat klopt, maar ik ben een kreeftje en verzamel graag.
Hoewel het meer dan tien jaar geleden is dat ik nog een postzegel afgeweekt en gecatalogeerd heb en daar ook helemaal geen zin in heb blijf ik postzegels uitscheuren en in hier en daar in doosjes of enveloppen bewaren. Ik kan het niet laten.
Vooral ook mooie kiezelstenen blijven al sinds mn kindertijd spontaan in mijn zakken verdwijnen. Ik sleur op een wandeling soms een serieus gewicht aan steentjes en kiezels mee.
Al die kiezels, stenen en keien vindt je dan her en der terug bij mij in huis, in bokalen en flessen of zomaar in een hoopje op een kast of op vensterbank.
Best decoratief.

En zo kan ik het evenmin laten om zaadjes te verzamelen.
het kinderlijk geluk van met een reeks potjes door te tuin te struinen op zoek naar bloemen en planten waarvan de zaadjes oogstbaar zijn.
Zelfs al is de plant in kwestie een vaste plant en heb ik geen plaats voor uitbreiding ervan, ik kan die mooie pluisjes toch niet allemaal laten uitwaaien?
Zaadjes verzamelen doet ook al weer verlangen naar de lente, naar de tijd dat zaailingetje de vensterbanken gaan bevolken.
Het keren van de seizoenen is net het mooiste aan die seizoenen.

En ook zaadjes krijgen is leuk.
Zoals die “onbekend” van mn oom zn buurman, die mini-zonnebloemetjes bleken te zijn.
Of die zaadkoppen die ik kreeg van de buren maar waarvan niemand weet hoe de bloem in kwestie heet. Zou die ook zo mooi uitgroeien en zal ik ooit weten wat het is?
Hilda deed me verleden voorjaar ook zomaar een paketje cadeau.
Er ligt nu een handvol nakomeling pompoenzaden te drogen terwijl de pompoensoep staat op te warmen. (de laatste verse groenten uit eigen tuin zitten in die soep)

Ook de donkerrood-zwarte scabiosa was zo een totale verrassing en ontdekking en staat nu nog steeds uitbundig te bloeien

P1011289

En zo heb ik nu toch al een vrij uitgebreide groep potjes met zaden staan. Die zet ik nu even schoontjes op de foto voor ze wat compacter verdwijnen in enveloppen in de schoendoos.
Maken we er anders naar het voorbeeld van Natuurlijk Rijk een raadseltje van?
wie herkent de volgende zaden:
Het begint gemakkelijk.

(wel eventjes niet op letten dat mij foto’s bijlange niet zo indrukwekkend zijn als die macro’s van jullie)

1.P1011521

2.P1011522

3.P1011525

4.P1011526

5.P1011528

6.P1011532

7.P1011533

8.P1011536

9.P1011538

10.P1011540

11.P1011541

12.P1011542

13.P1011547

14.P1011548

15.P1011550

16.P1011552

En even voorzichtjes vragen of er mensen zijn die goesting hebben om zaadjes door te sturen. een soort zaaduitwisselingsprogramma – surprise zaad-..of (wie bedenkt een leuke naam voor zoiets)
Bedoeling zou zijn dat iedereen die zich inschrijft iemand anders toegewezen krijgt en dat hij die persoon een verrassingspakketje toestuurt aan zaadjes uit eigen tuin. Zomaar wat overschotjes dus, iets leuks of iets speciaals of gewoon iets heel gewoons, bloemen of groenten waarvan je denkt dat die persoon of zn tuin die wel kan gebruiken.
Of ben ik gewoon veel te enthousiast over zo’n dingen?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op verzamelaar en uitwisselaar

  1. onderdeappelboom zegt:

    Ik herkende, denk ik, papaver, juffertje in het groen, afrikaantjes en akelei. En wilde peen? Moeilijk! Maar leuke foto’s!
    En ik vind dat een leuk prohject en wil wel meedoen!

  2. AnneTanne zegt:

    Ik ben echt geen zaadjesmens…
    Bij 1 gok ik op een Asteraceae, wellicht zelfs een aster
    2 Papver
    3 Lathyrus? Reukerwtjes?
    4 Afrikaantjes?
    5 Oh ja… die ken ik, maar wat is het ook alweer?
    En dan wordt het erg moeilijk…
    6 Tja,schermbloemige natuurlijk … Ik kan wel zeggen wat het niet is, maar niet wat het wel is 😉
    7, 8, 9, ???
    10 Goudsbloem
    11 juffertje-in”t-groen
    12,13,14,15 ???
    16 Dagkoekoeksbloem? of een andere silene?

    Oh ja, en mijn ruilaanbod vind je hier… Dus ja, ik doe graag aan je ruiltje mee!

  3. bart zegt:

    1 : korenbloem
    2 : klaproos
    3 : kèdergingedachvan!
    4 : stinkers
    5 : kèderwoakgingedachvan!
    6: berenklauwachtigdingk
    7, 8, 9 : mysterie!
    10: goudsbloem
    11: juffertje in’t groen
    en de rest ook geen gedacht.
    Mail mij je thuisadres door, ik stuur je een pakske surprise-zaad op met mijn tegenadres op de envelop!
    (bart@eigenwijzetuin.be)

  4. Eef zegt:

    Ik zaai bijna niks, de planten zaaien zich hier meestal spontaan verder wat manlief het leukste aan de tuin vind. Deelnemen aan de zaad-swap kan ik dus niet. Wel benieuwd wat ik ga herkennen.
    1. strobloem (zo zien die droge kopjes er hier toch uit)
    2. papaver
    3. reukerwtjes
    4. stinkertjes
    5. oost-indische kers
    6. venkel
    7. geen idee maar mooi!
    8. akelei
    9. cosmea?
    10. franse zonnebloemen (aka candula)
    11. juffertjes in ’t groen
    12. nog meer afrikaantjes?
    13. geen idee
    14. ik herken het zaad dus ergens staat het in de tuin, maar waar en wat?!?
    15. geen idee
    16. blaassline

  5. Nele zegt:

    Net als Bart herkende ik niet zo heel veel, wel de papaver, de stinkertjes en de juffertjes in ’t groen. Maar daar stopt het dan ook. Maar wat wil ik graag meedoen aan die uitwisseling! Laat dus maar horen! ndbeelde @ hotmail.com (maar dan uiteraard alles aan elkaar).

  6. Ben al lang blij als ik de bloemen zelf herken! Het enige dat ik herken is de papaver. Zadenruil kan ik niet aan meedoen. Weet niet waar iedereen de tijd haalt om zaadjes te verzamelen. Ik zie wel wat er spontaan verschijnt in de tuin. Zelf zaaien zal zijn voor als we het wat minder druk met verbouwen hebben.

  7. willem zegt:

    aha, nog een zaadverzamelaar !

    (zonder te spieken bij bovenstaande reacties)
    1 korenbloem (heb ik er ook een massa van verzameld deze zomer)
    2 klaproos
    3 ?
    4 stinkerkes
    5 oostindische kers
    6 dille
    7 ?
    8 ?
    9 kleine stinkerkes
    10 goudsbloem
    11 bloemen (naam weet ik niet, maar we hebben ze ook staan)
    12 ?
    13 ?
    14 ja, ik herken het …
    15 ?
    16 ?

    en je mag ons inschrijven ;o)

  8. Hé wat leuk; ik gok 1 korenbloem, 2 papaver, 3 reukerwt, 4 afrikaantjes, 5 oost indische kers, 6 wilde peen, 7 ?, 8 dagkoekoeksbloem, 9 ?, 10 goudsbloem, 11 juffertje in ’t groen, 12, 13 en 14 moet ik passen. Ik wil wel meedoen maar heb zo wel het gevoel dat ik er veel van heb. Maar goudsbloem of juffertjes of iets voor op de bloemenweide kan er altijd wel bij.

  9. hoow zegt:

    Leuk zoveel mensen die enthousiast zijn.
    Ik ga volgende week eens een postje in een knutselen met hoe we dit gaan aanpakken.

Geef een reactie

