spinaziesoep en mineraalwater

Ik heb pakjes  vol zaadjes geplooid en begeleidende brieven geschreven.
Ik heb borelingskes bezocht en ben bloed gaan geven, een beetje ziek geweest en tenslotte mijn pc moeten zoeken tussen een tafel vol wasgoed.

Maar ’t is gelukt, hier ben ik.  Ik zit al tijden te popelen om te kunnen vertellen over de vijver.
Het is een goed verhaal echt waar, schuif bij, luister en kijk.

Ik heb nu ook de machtigste ‘before’ foto’s ooit. Streetview is hier een reis met de teletijdmachine. Ik sloeg meteen tientallen foto’s op mijn harde schijf om dit tijdsdocument toch maar nooit te verliezen.

Ik zal er eens een specialleke over moeten schrijven. Maar ik moet nu eerst vertellen over de vijver.

Een vijver die er in zn vorige glorie nog zo uitzag volgens streetview:
streetview kapoenstr (15)

Mijn smaak gaat uit naar een iets natuurlijker ogende tuin.
Wie het hier al even volgt zal wel weten dat het er al vlug zo uitzag:
P1010077

En alhoewel er ook vlug weer een werkende pomp was, bleef het een spinaziesoep.
Ik dacht zelfs maanden aan een stuk dat de reiger alle vissen had op gesmikkeld.

Tegen de lente kregen een paar bakjes waterpest een plaatsje en het was een verrassing toen het enige zichtbaar aanwezige plantje ging bloeien en een dotterbloem bleek.

P1010434

Maar het was een super droog voorjaar en de grootste zorg was om het waterpeil wat op punt te houden. Dat betekende veel geknutsel met als ingrediënten een licht vijverpompje, een regenwaterput, een darm, een stuk rioolbuis en een tuinstoel.
P1010447

Een lek in de keienbak bovenaan, zorgde dat ik deze truc met de tuinstoel tegen de zomer nog eens opnieuw mocht doen.

Ik verloor de vijver daarna een beetje uit het oog, maar tegen september dacht ik er weer aan dat ik nog wat extra zuurstofplanten moest bijzetten.
Ik herinnerde me mij speurtocht en de raad uit blogland: het moest lidsteng zijn en het werd lidsteng.
P1011278

Ondertussen was het ook wat kouder, ik denk dat dat er ook wel toe doet dat het groen uit de spinaziesoep wat uitklaarde.

Maar toen werd het opeens spannend!!
Ik kreeg opeens dit te zien!
PA151558

Wist ik veel dat er nog planten op de bodem leefden. planten bijzetten was altijd liggend op een ladder over het water blind liggen sukkelen met stenen en plantbakjes.
En voor het eerst kreeg ik ook de vissen goed te zien. 16! zijn het er.
Maar dat was nog niet alles. Een paar weken later kreeg ik dit te zien:

PA211624

Precies of iemand de spinazie soep vervangen heeft door mineraalwater, zo helder is de vijver.
en de viskes zijn eindelijk ook vrij goed te fotograferen:
Ik wist zelfs niet dat er grijze inzitten

PA211641

PA211622

Fantastisch niet?
En het beste van al, ik heb al tijden geen groene smurrie meer moeten uit het pompje spoelen en die zwarte bak met filters die je ziet staan heb ik in geen maanden nog open gedaan.
tuinieren voor luieriken 😀

Ik hoopte dat ik hier in ieder geval eens mijn overenthousiast verhaal kon doen zonder dat er mij iemand aankijkt met een blik van: “is die hier nu aant juichen over een vijver met vissen ofwa?”
En ik ben niet eens zo zot van vissen, maar ja die beesten wonen hier nu eenmaal al langer dan ik.
En toch kan je me recentelijk nu en dan langs mn vijver zien staan, visjes aant kijken.  Fascinerend toch.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op spinaziesoep en mineraalwater

  1. onderdeappelboom zegt:

    Wat een supergezellig stukje! En ik ken niets van vijvers en wat daarin wel of niet mag groeien, maar ik vind de overgang indrukwekkend!

  2. veerle zegt:

    Doet me denken aan mijn broer. Hij kocht een huisje met een vijvertje in de tuin, maar vissen zaten er niet in, tot hij na twee jaar ontdekte dat er wel vissen in zijn vijvertje zaten.

  3. Wat een verschil! En komt dit nu alleen door die lidsteng dat het water er plots zo zuiver uitziet?

  4. Ik vermoed dat het eigenlijk een samenloop van omstandigheden was die er voor zorgde dat het geheel opeens in evenwicht kwam.
    – lagere temperaturen
    – voldoende zuurstofplanten
    – de vijverpomp met de filter die blijft draaien.
    De lidsteng zal waarschijnlijk het laatste puzzelstukje geweest zijn in het geheel.

  5. zapnimf zegt:

    Pas dan nu maar op voor de reiger met zo’n helder zicht.

  6. zwijgt jong
    gisteren zag ik geen enkele vis niet meer.
    ik ga er graag vanuit dat ze aan het winterslapen waren diep tussen de planten.
    Der mogen der weliswaar wel een paar weg, want het zijn er (hopelijk nog) een beetje veel voor die kleine vijver.
    En als de reiger komt mag die dat doen terwijl ik het zie. Best indrukwekkend van dicht dat beest.

  7. bentenge zegt:

    Heel fascinerend. Vijvers interesseren me mijn leven lang al. En ik leer altijd weer bij. Lidsteng… dat wordt dus even googlen.

  8. LJ zegt:

    Ik zou net hetzelfde doen en reageren hoor! Als dat een geruststelling kan zijn 😉 Super toch om je vijver te zien heropleven, met alle plantjes en beestjes erin!

  9. ^^ als het Lidsteng is wordt je vijvertje volgende zomer een sparrenbosje 🙂

Geef een reactie

