de landingsbaan en de pleisterplaats

Ik plak graag een naam op wat ik zie.
En geregeld zag ik in de buurt tijdens wandelingen roofvogeltjes vliegen, bidden en zelfs herhaaldelijk boven mn hoofd uitvallen naar iets in een weide.
Vreselijk frustrerend dat ik enkel kon zeggen ‘Daar! roofvogel’
En zo ben ik een tijdje geleden een cursusavond gaan volgen over roofvogels, nu heb ik tenminste een kans om er een naam op te plakken als ik nog eens zo’n beest zie.
Torenvalk, Sperwer, Buizerd en kiekendief. Dat is de basis (Toch voor wat de winter betreft)
Nu nog wat oefenen door overal wat op te letten of ik niets zie vlieggen.

Weet je nog de landingsbaan uit de comments van de vorige post?
Als er een kruispuntje is staan er hoger verlichtingspalen tussen de duizend andere.

En zag ik daar nu geen rare vogels zitten blinken?

P1011938

En de dag erop zaten ze met drie ipv twee.

P1011934kl

2 aalscholvers en 1 jong exemplaar (te zien aan de witte buik)
Aalscholvers zijn nu op zich niet zo zeldzaam, je ziet ze regelmatig als er water in de buurt is.
Maar ik heb het al altijd fascinerende beesten gevonden, zeker als ze zich met hun vleugels open zitten te drogen.

Maar zo op een paaltje, met hoogstens een vijvertje in de omgeving, nee dat is nieuw.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op de landingsbaan en de pleisterplaats

  1. zapnimf zegt:

    Ik heb anders nog nooit een aalscholver in het wild gezien.

  2. LJ zegt:

    Aalscholvers vind ik net als reigers fascinerende vogels, ze zaten dikwijls in de rivier waar ik vroeger woonde. En het lief het stadsmens snapt die heisa niet, als ik uitroep: kijk daar! een aalscholver! Voor hem is dat een eend. I kid you not.

  3. onderdeappelboom zegt:

    Mooooooi! En jaloers op je toegenomen kennis, want ik herken een vogel maar als hij voor mijn neus komt zitten (in het beste geval)…

  4. Goed gezien en interessant die cursus denk ik!

  5. En vanmorgen zat er weer eentje!!
    Stadsmensen, das soms erg eh. Ik ken er zelfs eentje die geen merel van een duif kan onderscheiden en ’t was echt serieus, geen grapje. Die kennen inderdaad alleen “vogel” en “eend”

  6. Yaron zegt:

    Of zoals in Amsterdam gezegd wordt: er zijn drijfsijzen en zangsijzen 🙂

  7. Ben nochtans op den buiten opgegroeid en ver reikt mijn kennis over vogels ook niet hoor 🙂

  8. onderdeappelboom zegt:

    Ja hola, mus, duif en merel en de andere tuinvogels lukken wel hoor. 🙂 Maar zo aan de spanwijdte van vleugels of het geluid een vogel herkennen, dat kan ik helaas niet. Jammer!

  9. AnneTanne zegt:

    Een sperwer, dat lukt nog… tenminste als hij zoals twee winters geleden dagen na elkaar in de appelboom bij de voederplek terugkwam.
    De klassieke tuinvogels, dat lukt ook nog zeer behoorlijk, als ik ze zie tenminste… Niet als ik ze hoor. En ja… die paar vogels met een wel heel typisch silhouet, zoals een reiger en… ja, een aalscholver. (Een tijd geleden heb ik die ook nog ergens op zo’n ‘ver-van-het-water’ plek gezien, maar waar was dat ook alweer?)

    Mijn vader en mijn zoon, die hebben op één of andere manier altijd in de gaten waar er vogels nestelen…

  10. Nu zijn wij ook zo geen grote kenners – ik ken er veel straffere! – maar de tuinvogels lukt wel aardig en ook op vakantie doen we een inspanning. Grappig is dan hoe vlot je kinderen je dierenkennis oppikken – en hoe ze rare blikken krijgen van medeleerlingen en juf als zij vlot iets als merel, lijster, huismus, heggemus, roodborst, pimpelmees, koolmees, staartmees, blauwe reiger, witte reiger, lepelaar, winterkoning, …. enz .. weten te benoemen, en het niet gewoon “vogel” noemen.
    Dan pas merk je hoe slecht de doorsnee persoon de natuur rond zich kent. En is dat niet een verloren kans? Want kennen is waarderen. Alhoewel je daar ook niet in moet overdrijven. Wij kunnen nog altijd even enthousiast reageren op de dagelijkse bezoekjes van merel en mus als op de zeldzamere bezoekjes van distelvink, witte reiger of sperwer in de tuin.

  11. AnneTanne zegt:

    @Biodiverse: herkenbaar, die rare blikken van medeleerlingen, maar dan vooral als zoonlief de zoveelste plant die voor de juf ‘een gele bloem’ was een klinkende naam gaf. (En dan lees je later in het schoolkrantje, dat ze onderweg tijdens een wandeling ‘Stinkende GAUWE’ hadden gezien….)

  12. dat zijn geen aalscholvers maar Paalscholvers 🙂

  13. Ik vond het eigenlijk ook al altijd normaal om merels, mussen, mezen en duiven enzo bij naam te noemen. Ik ga er vanuit dat ik dat gewoon van thuis uit mee gekregen heb.
    Het verschil dan bv tussen een pimpelmees en een koolmees is iets dat ik later geleerd heb uit interesse.
    Maar als ik op het werk de collega’s bv wijs op het drukke gedoe van de eksters in de bomen. Dan sta ik echt verstomd dat iemand antwoord: ” AH, zijn dat nu eksters, ik vroeg me ooit al af hoe die er uit zien”
    Of een mede student ooit in Gent, toen ik opmerkte dat de merel mooi aan het zingen was. “Hoe? herken jij die vogel ofzo?” Wie herkent nu geen merel op het zicht??
    Ik vindt dat ze op school toch wel een paar algemene vogels zouden mogen bij naam leren kennen.
    Zoals de biodiverse zegt: “kennen is waarderen”

  14. AnneTanne zegt:

    “Zoals de biodiverse zegt: “kennen is waarderen””…
    En onbekend blijft onbemind…
    Dat geldt ook zo met inheemse wilde planten… Voor wie ze niet bij naam kent, is het allemaal ‘onkruid’, maar ik vind het heerlijk om te merken dat, nadat ik aan een aantal mensen een paar kruidjes had getoond en er wat verhalen over verteld had, ze later bekenden niet meer in staat te zijn die plantjes als onkruid te zien…

  15. AnneTanne zegt:

    Ooit, toen ik een tweejarige kruidencursus volgde, was er aan het eind van het tweede jaar iemand die tussen neus en lippen door vroeg ‘hoe die grote madelieven heten, die nu overal in de berm bloeiden…?’ Aanvankelijk was er niemand die haar kon antwoorden, want we konden ons niet voorstellen dat iemand die deze cursus volgde niet als vanzelfsprekend een margriet bij naam kende…

Geef een reactie

