linzen en burgers

Ik hou van eten waarbij je een hoop min of meer willekeurige lekker dingen op het gevoel af samen gooit. Slaatjes, een wokschotel, belegde broodjes, spaghetti saus en nu moet ik dit dus ook absoluut aan dit lijstje toevoegen: zelfgemaakte veggieburgers!

Vooraleerst mijn bronnen bekendmaken: Het is mijn eigen versie van miss stik haar vegaburgers.
Ze zijn zo leuk, lekker en fantastisch dat ik dit moet delen met jullie

P1010174

Voordien had ik eigenlijk nog nooit linzen gebruikt, maar dit leek me wel lekker genoeg om het te proberen en die dingen zijn blijkbaar nog gezond ook.

Ik vond alleen droge linzen in de plaatselijke supermarkt dus doe ik het met droge linzen die ik kook.

De basis:
* 150gr droge linzen, koken
* 2 of 3 eieren
* 150 gram kaas

En dan gooi je daar van alles bij, mix of hak wel eerst alles fijn.
* 1 potje tomaten tapenade (absolute must voor de smaak – tenzij je zelf een kruiden tovenaar bent)
(ik gebruik de tomaten tapenade van het supermarktmerk met het leeuwtje en blijkbaar zit daar dus ansjovis in, niet zo geheel vegetarische veggie burgers dus)
* 1 volledige bundel peterselie
* een ajuin
groenten naar goesting
kruiden naar goesting

Verder kun je daar naar smaak en inspiratie alles ingooien wat je op dat moment in huis hebt of waar je in de winkel van dacht: “hmm, dat past daar wel in.”

Nu deed ik er pastinaak en een paprika in.
De vorige keer was het flink wat aardpeer. (miljaar dat was lekker!)

De pastinaak is vrij droog, geen probleem maar de aardpeer bevat nogal wat vocht en dat geeft dan wel wat probleem om de boel te doen plakken, maar dat valt dan weer op te lossen met een extra ei, wat bloem of paneermeel, een dosis volharding, wat omzichtigheid bij het bakken en een keukenschortje bij het maken.
Het mengsel niet overdreven vochtig maken is dus wel de boodschap.
één fijngemalen paprika moes op het geheel is geen probleem, het moet ook wel een beetje nis zijn.

Verder neem je de grootste pot die je hebt, want het volume wordt zeker groter dan je op voorhand dacht, je gaat nog eens met de staafmixer door het geheel en je maakt dan klompjes, rondjes, vierkantjes, groot of klein zoals je zelf je burgers wilt en je rolt ze nog eens door het paneermeel.

Ik vries dat dan in, super gemakkelijk om in huis te hebben, ik eet er zeker een keer per week van.
Ik was er zelfs zo ongemakkelijk van, dat ik de laatste verleden week opgegeten had, dat ik er dit weekend direct nieuwe gemaakt heb.
Ik moest er eigenlijk meteen meer gemaakt hebben, want dat is ook een deel van het leuke: het is achteraf zo lekker lui.

Nu nog iets doen met die kikkererwten die ik kocht.
12uur weken, 2 uur koken??? What the fuck???
Zelfs gezond eten hoeft niet zo slow te zijn ten huize huis met tuin.

P1010177

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op linzen en burgers

  1. Affodil zegt:

    Die ga ik zeker ook eens proberen! Dit weekend komt het er zeker niet van wegens overladen druk, maar volgende week moet ik weten hoe dat smaakt!

  2. Klinkt goed maar dat zal ik niet aan meneer moeten voorschotelen 🙂

  3. Een mens wil dan eens stoefen.
    De eerste die ik bakte vanavond vielen helemaal uiteen.
    Terwijl de vorige bij het maken moeilijk plakten, maar bij het bakken goed stand hielden.
    Maar de smaak was wel op en top.

  4. zapnimf zegt:

    Weet je, hoow? Sommige dingen moet je gewoon beschrijven en niet fotograferen.
    Ik weet dat.

    http://zapnimf.wordpress.com/2009/09/10/potkots-aka-maaltje-beton-eten-met-uw-ogen-dicht/

  5. Carey Beck zegt:

    Vandaag: linzenstoof met gehakt Conclusie, ik hou er niet van. De rode wijn heeft me gered. De meisjes waren not amused. En de man? Die vond het lekker.

Geef een reactie

