op mijn eerste gezicht – LENTE

Zoals ik al zei bij de vorige aflevering: Hier volgen we de seizoenen.
Het zal wel niemand onopgemerkt voorbijgegaan zijn, maar het is lente.

De eerste keer het gras afgereden, de eerste keer in korte broek de fiets op, eventjes dacht ik zelfs dat het zomer was.

P1010221

Van op de hoek van de oprit, een glimp van mijn stuk metaal, de liguster haag die nu pas eindelijk wat groene knoppen begint te vertonen. Ik raak er meer en meer van overtuigt dat ik die haag geleidelijk ga vervangen door een gemengde haag met interessantere struiken
Het broodboom struikje op de hoek zal in ieder geval als eerste sneuvelen, dat akelig ding.
In het midden de vijver en op de achtergrond de pruimenbomen en de heel jonge appelboompjes die de grijze beton muur van buur-garagist moeten gaan verbergen

P1010223

Eentje van langs de straat aan het ander einde van die ligusterhaag.
Mijn witte plastiek stoel staat alweer buiten lelijk te zijn, er moet daar ooit een mooie lange bank tegen de gevel komen. Het is een zalig warme plaats om te zitten tegen die gevel, altijd in de zon en uit de wind.
Op de voorgrond een stukje wildernis dat ik nog eens flink onder handen moet nemen, ik moet dringend eens een plan maken van hoe ik die hoek ga inrichten.
De tulpjes tonen kleur en alhoewel ik niet zo’n fan ben van geel, geven de forsythia’s toch wel een enorme kleurboost.

P1010236

Vanuit het dakvenster.
De looptegels zijn verlegd van schuin, – je ziet nog een droog spoor waar de graszoden verlegd zijn-, naar recht.
Hoewel, recht. Het was best sleuren en zeulen met die zware dallen om ze op hun plaats te krijgen en ze liggen toch wat mik-makkig. Maar Ik heb goed hoop dat dat wel goed komt als het gras wat meer over de boorden gaat groeien.
Als ik de lotto win koop ik effen betontegels die twee maal zo breed zijn voor een nog moderner en strakker effect.
Maar voorlopig ben ik best tevreden. Het is een veel rustiger zicht zo en het nodigt ook meer uit om door te lopen tot naast de vijver naar de grote stapsteen
Het monster wou ook absoluut op de foto.

P1010220

En vanuit het huis op de tuin.
De hyancintjes zijn ook heel dankbare vroege bloeiers die heerlijk ruiken.

P1010231

En toen ik er deze winter helemaal niet aan dacht om de moestuin en de serre ook op te nemen, kunnen ze nu niet meer ontbreken.
De serre, die nu zo goed als klaarligt. Het stuk vloer dat weggehaald is links is nu ook opgevuld met mooie potaarde.
Nog wat uitvlakken en de aardbeien die staan te wachten in potjes kunnen uitgeplant worden.

P1010234

En de moestuin tenslotte, tja dat is nog een probleem.
Nog helemaal niets in gebeurd, dat wordt een beetje dringend.
En ja er hangt een dweil met een gat in aan de wasdraad.
Die dient om natte monsterpootjes op te vangen bij regenweer. En monsters gaan nu eenmaal niet zachtzinnig om met dweils.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op op mijn eerste gezicht – LENTE

  1. Affodil zegt:

    Nog wel wat werk maar wel veel potentieel, zoals ze dat dan zo schoon zeggen. En als ge er dan eens goed uw rug aan opgeofferd hebt, is het nog zo plezant instorten op een bank of stoel, in de zon, uit de wind!

  2. onderdeappelboom zegt:

    O, mag dat niet, dweils met een gat in? Schoteldoeken dan zeker ook niet? ik heb nochtans een mooie collectie en het zijn deze die best water opnemen 🙂

    Goed idee om die haag door een gemengde haag te vervangen. Ik hou wel van ligustrum, maar in een iets kleinere tuin heb je dan meteen meer variatie met zo’n gemengde haag. En je kunt er altijd een rodebessenstruik ofzo tussenzetten, dan heb je ook nog iets lekkers.

    En lelijke witte plastic stoelen durven wel eens beter te zitten dan schone houten bankjes…

    • Oef sjans dat mijn schoteldoeken op de tweede rij hangen 😀 die gaten zie je niet.
      Ik heb daar ook geen problemen mee, maar als je opeens je wasdraad vol was op het internet zet kijk je daar toch opeens met andere ogen naar.
      De liguster haag doet het ook niet zo goed, er zitten stukken in die dood lijken en al twee jaar niet hoger willen groeien. En ik wil inderdaad meer variatie en meer vogel en insecten lokkers.

  3. bart zegt:

    Mooie reeks foto’s die ons een idee geven van hoe je tuin er uit ziet. Vooral niet vergeten om elk jaar opnieuw dezelfde foto’s te nemen, je zult staan kijken hoe rap het allemaal verandert.

  4. Ziet er al uit om van te genieten!

  5. Pingback: Zondag rustdag? « Onder de appelboom

  6. LJ zegt:

    Je kan het idd niet ontkennen: overal knopjes en bloemen en bloesems!
    Ik ben dus totaal vergeten mijn ‘op het eerste gezicht’ foto te maken gisteren, dat zal dus voor later deze week pas zijn.

  7. chelone zegt:

    Die stapstenen liggen nu een heel stuk harmonieuzer.
    Geen zorg over de moestuin, daar heb je nog wat tijd voor. We zijn er allemaal vroeg bij hoor!
    Die dweil met dat gat, lol. Dweilt nog even goed, zou ik zo denken.

  8. biodiversetuin zegt:

    Forsythia – dat is pure lenteboost! De rest van ’t jaar is dat maar een flauw geval – maar in de lente! Wow.

  9. Pingback: Op het eerste gezicht – April | AnneTannes Tuin

  10. Stephanie zegt:

    daar moet nog wel wat aan gedaan worden inderdaad, maar pas wel op dat je in en rondom het huis geen last krijgt van boktor dit zou echt zonde zijn !!

Geef een reactie

