het wemelt in den hof

Vanmorgen werden we weer eens getrakteerd op een witte wereld.
Op weekend dagen zijn die altijd heel welkom, wegens mooi en gezellig.

Maar dan wemelt en wikkelt het nog meer in den hof dan anders.
Het werd overal al gezegd en geschreven maar het is ook echt zo: dit jaar eten de vogels als varkens.

Ik heb mij deze winter zo’n voedersilo aangeschaft. Leek me makkelijk: “die kan ik voor een paar dagen vullen…. “.
Slagen die varkens er toch wel niet om om heel dat ding in 1 dag uit te eten zeker??
Twee scheppotjes van 500gr plattekaas, gevuld met strooivoer passen in de silo.
’s Morgens gevuld, ’s avonds zo leeg als wat.
Hoe meer je voedert hoe meer er komen mee eten.
En nu de dagen iets langer worden, blijven ze gewoon langer door eten.

P1010252

En dan gaat er nog een paar zo’n potjes graan op de oprit en op het regenwaterputdeksel, dicht bij het raam zodat ik in het weekend alles goed kan zien.

P1010107

Maar ach, dan zit je op zondagmorgen een uur lang over de leuning van de zetel te gluren met verrekijker en fototoestel in de aanslag.
Zit je al met ingehouden adem te gluren naar een vlaamse gaai die van een mezenbol komt snoepen, dan landt er achter hem zowaar een groenling.
Dan maakt je hart een huppeltje en vergeet je meteen dat kleine fortuin dat je al besteed hebt aan vogelvoer.

twee dagen op rij groenlingen in de tuin, op zich niets speciaals maar voor de huis met tuin-tuin wel een nieuwe soort.

Even stoefen over dit jaar: mezen zijn altijd al vaste gasten, vinken waren er nog meer dan anders, de kepen waren nieuw maar bleken ook trouw, een koperwiek kwam even langs, de vlaamse gaai liet zich op sneeuwdagen wel eens zien en nu komen de groenlingen ook af op de goeie bek-tot-bek reclame.
Grote afwezige waren de huismussen die zich slechts heel sporadisch lieten zien en dan meestal slechts 1 of 2 exemplaren.

Na de grote mussen zwermen van verleden winter en het broedpaartje van vorige zomer heb ik nog wel nestkasten voor die mannen opgehangen.

Ik heb me ook een nieuw compact camera aangeschaft, daar moest dus ook even mee geëxperimenteerd worden.
Mijn vorige exemplaar was stuk en ik heb een klein cameraatje nodig dat in mn jaszak past en dat ik kan mee nemen op werfbezoeken als ik al met mn handen vol sta en foto’s nemen vooral snel en automatisch moet gaan.
Maar toen bleek dat die dingen op alle vlak mijn groter exemplaar van begin de jaren 2000 overtreffen  heb ik iets meer geld neergeteld en meteen iets gekocht dat niet alleen compact is maar ook mijn oude Olympus kan vervangen.
(3,2 megapixel en 3x optische zoom vervangen door 16 megapixel en 10x optische zoom)

Mijn foto’s gaan nooit die benaderen van wie met professioneel materiaal zit, maar ach ik ben best content.

P1010080
De groenling

P1010102
De keep (knabbelend op een zonnebloempitje)

Die kepen zijn nog grappig, Ze zijn vooral zot van de halve kokosnoot die ik ook regelmatig vul met zaden. Dan gaat er eentje op die kokosnoot zitten en die blijft daar dan zitten.
Zelfs als een vink of een mees komt porren zijn ze onverzetbaar en blijven ze gewoon zitten. Ook op de voedersilo kunnen ze zo geruime tijd blijven zitten, op hun gemak graantjes pikkend.

P1010207

Je ziet het niet goed, wegens te ver af, maar hier zit zo’n keep op die kokosnoot. Je ziet zn witte onderkant blinken
Op de grond wemelt het van de vinken.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op het wemelt in den hof

  1. AnneTanne zegt:

    Hier is ook alles wit, met uitzondering van de plek net onder de voedertafels, waar de sneeuw door de vogels helemaal is opengescharreld…

  2. zapnimf zegt:

    Hier fretten die beesten ook als varkens. En smossen!

  3. LJ zegt:

    Als ik ooit een tuin heb, zet ik er ook vogelvoeder in! Zeker weten! Heel leuk om die beestjes te zien pikken en rondhupsen!

  4. Zalig mooi – dat gewemel 🙂

  5. Affodil zegt:

    De vinken waren deze winter inderdaad serieus in aantal. Vlaamse gaaien zitten bij ons wel in de omgeving maar in de tuin komen ze niet vaak. Maar gisteren had onze kleine bonte specht zijn madame meegebracht.

Geef een reactie

