Weidevogels

Op een donkere vrijdagavond trok ik naar het gehuchtje dorpje Lampernisse in Diksmuide.
Ik vind de naam op zich al zo mooi.
Bacht’n de kupe en werkelijk in the middle of nowhere.

Daar aan gekomen bleek het dorpje gehuchtje ook maar gehucht zoals een gehucht een gehucht hoor te zijn.  een straat, een paar huizen en een kerk (zonder kerk kan een gehucht geen gehucht genoemd worden)
We houden  hier rond den Yzer van woorden zoals “gehucht”. ^^

lampernisse

Op kaart zie je direct hoe mooi het is. Ik moet daar deze zomer absoluut eens met de fiets naartoe.
Ik rij dikwijls die kant op maar vreemd genoeg heb ik nog nooit door lampernisse zelf gereden. Er is nogtans een knooppunt.

Ma soit,
Ik was daar op die donkere vrijdagavond omdat er een lezing aangekondigd was van een Nederlandse natuurfotografe over weidevogels.

Astrid Kant, dames en heren. Onthoud die naam.
Niet alleen een gepassioneerde fotografe van weidevogels, maar ook een begenadigd spreekster.
2 Uur lang hingen we met een hondertal toehoorders aan haar lippen.
Prachtige foto’s. Boeiend verteld. interessante weetjes.
Voorheen zag ik dikwijls Kieviten in de velden en sporadisch eens een grutto in het blankaartgebied.
Maar nu weet ik echt hoe het zit met beesten.  Het zijn eigenlijk allemaal waadvogels die hun geliefde water verlaten en een plaatsje aan land zoeken om een nest te maken, eieren te leggen en hun jongen op te kweken.
Jammer genoeg doen ze dat het liefst van al in weilanden en velden zodat veel vogels sneuvelen onder landbouwmachines en nesten vertrappeld worden door het vee.
In Nederland zijn er blijkbaar al vrij veel boeren die een serieuze inspanning doen om de vogels te beschermen en om zoveel mogelijk jongen te zien uitvliegen (met hulp van subsidies). Hoe het hier bij ons zit weet ik niet.

Astrid Kant kwam vooral spreken naar aanleiding van het boek dat ze schreef (en fotografeerde) over die weidevogels.
Het boek was dan ook te koop en er werden twee boeken verloot door de stad Diksmuide.
En raad eens? ik heb er wel eentje gewonnen zeker!

P1010302

P1010304

Een aanrader.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Weidevogels

  1. zapnimf zegt:

    Haar citaten zijn anders ook leuk.

  2. Menck zegt:

    Proficiat! Daar zal je geheid nog veel plezier aan beleven.
    Deze zomer trek ik zeker weer eens richting De Blankaart. Misschien dat ik Lampernisse dan wel eens bezoek. Gewoon om te kunnen verkondigen dat ik in Lampernisse ben geweest. Qua originele dorpsnaam kan zulks nu eenmaal tellen. 😀

  3. AnneTanne zegt:

    ‘Astrid Kant’ is bij deze genoteerd.
    Enne, wat grappig is, is dat wij aan de andere kant van het land in de lagere school leerden dat onze gemeente zoveel parochies en zoveel gehuchten had. De parochies hadden een kerk, en de gehuchten hadden dat niet.

  4. Ai Ai, de mensen van Lampernisse zullen achter me zitten. Zo schrijven zonder bronnen te checken.
    Lampernisse is dus een dorpje en geen gehucht.
    Maar hoe dat nu zit met gehuchten en kerken is me totaal onduidelijk. Ik ken gehuchten met een kerk en dacht dat een vereiste was om een gehucht genoemd te worden, maar blijkbaar klopt dat niet volledig?

    • AnneTanne zegt:

      In de Limburgse Kempen zagen ze dat zoveel jaar geleden alvast anders, maar dat was dan ook de Kempen hé? In ‘de Vloanders’ kan dat gerust compleet anders zijn…

  5. Een hehhugt bedoel je? Zo in de zin van “het laatste huis in ne boom en de postmeester is een klein dik vrouwke” – zo een hehhugt? 🙂

  6. Affodil zegt:

    Waarmee Astrid Kant meteen een linkje bij mij gekregen heeft zodat ik haar in de gaten kan houden. Nog gefeliciteerd met je aanwinst.

Geef een reactie

