compost en zwammen

Composteren, dat lukt hier niet zo goed.
Ik smijt er niet echt iets verkeerds op, maar soms wel teveel aan onverknipte lange slenters verdroogd materiaal.

Er stonden twee plastieken compostvaten, en dat was vlug te klein, te droog, met het deksel open te nat, te onpraktisch om eens te keren, enz enz enz

Van de bouwende buren kreeg ik een stapel paletjes, en daaruit werd dit geknutseld.
De voorenste panelen staan los zodat die er makkelijk uit kunnen om de boel te keren.

De rest bestaat uit 5 paletten die op hun geheel een beetje ingegraven werden en aan elkaar genageld. Dat dit niet voor eeuwig zal blijven staan besef ik ook wel.

P1020375

Het is in ieder geval mooier dan die plastiek dingen en de vogeltjes kunnen er ook al eens in scharrelen.
De vaten staan voorlopig lelijk in de weg in de garage, durf ik nog niet goed wegdoen.

Herinneren julile je nog die hoge grote lelijke spar uit de dag-van-aankomst foto’s?
OP de eerste dag in 2010 ging die al tegen de vlakte. De stomp werd zo laag mogelijk afgezaagd en ik boorde er gaatjes in om hem vlugger te laten rotten.

Zie nu eens: hoe schoon

P1020385

P1020386

Ik dacht dat het weer eens heel gemakkelijk was, want na wat googelen was ik zeker dat dit om het geel hoortje ging.
Maar dit geel hoorntje blijkt enkel op loofhout te groeien.

Op naaldhout zou het om het “kleverig koraalzwammetje” moeten gaan.

Voila, zi. Hebben we weer allemaal iets bijgeleerd.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op compost en zwammen

  1. De Fruitberg zegt:

    Composteren lukt me in mijn huidige ‘installatie’ wat minder dan in mijn vorige tuin in een klein compostvat. ‘ Hangt ook af van ’t soort materiaal dat je er opgooit denk ik.
    Jouw installatie is volgens mij wel al helemaal gevuld…

  2. Hier een soortgelijke installatie en een soortgelijk succes

  3. Zem zegt:

    Wij hebben het compostvat ook van pallets gemaakt. Intussen zijn deze haast meegecomposteerd ๐Ÿ˜‰
    Prachtig zwammetje op die stobbe!

  4. Affodil zegt:

    Wij hebben ook de stompen van de afgezaagde bomen laten zitten en gaatjes in geboord. Het waren wel loofbomen (berken en fruitbomen). Prachtige landschapjes ontstaan daarop! De brede stoel van de berken (4 stuks, waarvan de voeten vergroeid waren) zijn nu ver genoeg verterd om er volgend jaar centraal wat hout uit te kunnen pulken. Daar maak ik dan een bloembakje van.

  5. Affodil zegt:

    Aanvulling op vorige post: intussen is in de holte van die berkenstoel een kuipje ontstaan dat groot en diep genoeg is om een hibiscus in te planten. En die doet dat daar wreed goed in tot dusver. ๐Ÿ™‚

Geef een reactie

