plant van de maand – het maddeliefje (Bellis perennis)

Ik had net wat foto’s genomen van de krokussen, die stelen momenteel dan ook volledig de show.
Een deel is zelfs al over zn hoogtepunt heen, een deel komt nu nog maar piepen.  Maar kleur geven ze die simpele eenvoudige krokussen.

Maar toen viel mijn oog op een klein onderschat bloempje dat zowat heel het jaar door bloeit en nu ook alweer eventjes in gang geschoten is.

Ik wordt altijd vrolijk als ik een gazon zie met:  … Maddeliefjes!!

P1070614

Ik ben vorig voorjaar een doos maddeliefjes gaan uitsteken op een pleintje waar het krioelt van deze vrolijke bescheiden bloempjes.  Daar zouden ze niet gemist worden.
En gelukkig sloegen ze hier ook aan en vormen ze zelfs al stevige rozetten in het gras.  Ik hoop dat ze vlug flink uitbreiden.

P1070618

Argumentatie:
Een oerdegelijk stevig plantje dat betreden en maaien helemaal niet erg vindt en een saai gazon opvrolijkt.
Bloeit zowat heel het jaar rond.
Herinnert aan een kindertijd van maddelieven snoeren rijgen.
Met hoe meer ze zijn, hoe mooier.
Een bescheiden, ouderwets maar vrolijk bloemetje.

Conclusie: ik ben fan.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op plant van de maand – het maddeliefje (Bellis perennis)

  1. Menck zegt:

    Ik deel je mening en ben ook fan. Het is hun eenvoud die siert en het zijn de herinneringen die madeliefjes oproepen die zorgen dat ik deze bloempjes koester. Qua schoonheid kunnen ze overtroffen worden, maar niet qua nostalgie.

  2. De Fruitberg zegt:

    Ik hou er ook wel van. Staan trouwens het hele jaar in bloei…

  3. Er gaat niets boven een gazon met madeliefjes!

  4. Pingback: Plant(en) van de maand, februari | natuurlijk-rijk

  5. T&D draakje zegt:

    Het ziet er inderdaad altijd heel vrolijk uit… ik deel je mening! Vroeger maakten mijn broer en ik er kransen van, zoiets blijft je bij.

  6. Zalig vrolijke bloemen die Madeliefjes… Niets leuker dan een tuin vol van te hebben 🙂

  7. Ken je het rijmpje vanToon Hermans?: “Zoals pa de liefjes ziet, zo ziet ma de liefjes niet” 🙂
    Prachtig bloempje! Goede keus voor plant van de maand.

Plaats een reactie