plant van de maand – geen maarts viooltje MAAR een GEWOON BOSVIOOLTJE (Viola Riviniana)

Eigenlijk zou dit voor de maand maart moeten zijn, maar ze zijn maar net eind maart echt beginnen bloeien en zijn nu op hun hoogtepunt. P1090243Het maarts viooltje is weer zo een bescheiden lief bloemetje dat niet de grote aandacht vraagt. Maar ze zijn net als de maddeliefjes gewoon sympatiek. Bij mijn ouders groeien er echter honderden of zelfs meer in de voegen van de oprit en in de schaduwrijke delen van het gras onder de struiken.  Alles krijgt dan een blauwe schijn. Bij mij groeien er een stuk of tien in het gazon.  En ook de boorden en voegen lijken ze te appreciëren. P1090252Ze zijn opeens opgedoeken en breiden zich langzaam uit. P1090253 Weer een aanwinst die het gazon tot een kruiden gazon maakt. Ik ben fan

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op plant van de maand – geen maarts viooltje MAAR een GEWOON BOSVIOOLTJE (Viola Riviniana)

  1. Hier is ie al helemaal uitgebloeid, maar hij stond er dit jaar wel ongelooflijk mooi bij. En van dat uitzaaien kunnen ze er hier ook wat van.

  2. Pingback: Plant van de maand april | natuurlijk-rijk

  3. Heerlijk mooi plantje! Ik zag ooit een witte vorm er van – ook heel mooi. Ik wou dat ze zich beter uitzaaiden. Hier zijn het vooral gewone bosviooltjes die dat doen.

    • Bij nader inziens zijn jouw Maartse viooltjes ook Gewone bosviooltjes. Let op het dikke witte spoor – vroeger werd deze soort Bleeksporig bosviooltje genoemd.

  4. De Fruitberg zegt:

    Hier gisteren ook één plantje gespot. Altijd opnieuw erg leuk.

  5. zem zegt:

    Maartse viooltjes: erg leuk! Hier zie ik ze jammer genoeg niet.

  6. Oww! Biodiverse tuinier!! even de boeken er op na geslagen en het lijkt erop dat je gelijk hebt.
    Dank je wel voor de verbetering!
    een doodgewoon bosviooltje dus 🙂 maar ik zie ze nog even graag.

  7. Tuinmachine zegt:

    Viooltjes zijn mijn favoriet. Ik heb twee afzonderlijke perken in de tuin, waar ik diverse soorten in heb staan.

Plaats een reactie